Lång Fin Blond

En av mina favoritböcker är LÅNG FIN BLOND av Claes Karlsson, en bok som uppenbarligen har mycket gemensamt med Lundells JACK, en bok som fick mig att himla med ögonen till det gjorde ont. Hade jag inte fått JACK i födelsedagspresent av min älskade broder hade jag antagligen vräkt ut den från balkongen, men nu fick jag det så den ligger i bokhyllan som en påminnelse om allt vi måste göra för våra nära och kära.

Åter till LÅNG FIN BLOND. I ett avsnitt av boken refererar huvudpersonen till komplementsånger, alltså musikens svar på Goethes komplementfärger. Som gammalt Waldorfbarn skrockade jag förtjust över att min Goethekunskap äntligen kom till användning, även om jag om sanningen skall fram inte riktigt håller med i tesen att man alltid fastnar på musik man inte tycker om, tvärtom-musik, när man för en låt i hjärnan distraherande snurrande tusen dagar i rad.

Jag ger er de tre vanligaste låtarna jag har i min hjärna, alla låtar som jag tycker ganska bra om. Vilka låtar verkar ni alltid fastna i?

Calle Schewens Vals tycker jag är så härlig. Den hummar jag alltid på. Fina dagar får mig alltid att valsa i mitt huvud.


Crazy är nog den mest okaraktäristiska av låtarna. Jag är ju inte så hipp till populärmusik, och jag tycker direkt illa om ordet ”crazy” som överanvänds å det extremaste för att visa att man är ”okonventionell” och ”rolig”.

Introlåten till CANNIBAL HOLOCAUST är så fin att vi använde den i vår bröllopsceremoni. Det är inte crazy, det är en härlig låt och en rolig film – inte speciellt bra, men intressant och givetvis extremt viktig för genren. Regissören Ruggero Deodato ligger mig varmt om hjärtat med filmer som HOUSE AT THE EDGE OF THE PARK och LIVE LIKE A COP, DIE LIKE A MAN.

 

PS. Min homie Obulious Toobach har bett alla att sprida hans recensioner för vinden, så här kommer ett tips: gillar ni grindhouse, mixtapes och chockerande golden era erotika är det väl värt att gå in och ta en titt på hans youtubesida.

One thought on “Lång Fin Blond

Kommentera

