Jag <3 Putin

Igår fick jag åka in till akuten, den här gången med maken som kanske hade borrelia och kanske blivit biten av en huggorm. Det visade sig att lite av bakterierna som levde på hans hud åkt in och levde under huden, vilket gjorde att hans ben såg ut såhär:

På akuten hummade alla med rynkad panna i flera timmar vilket fick mig att misstänka att det faktiskt var något allvarligt, men i slutändan skickades vi hem 700 kronor fattigare och med ett recept för en tiodagarskur på pencillin. I vilket fall läste jag Metro i väntrummet efter att ha betalat 20 riksdaler för ett paket zoo-tabletter (jäkla trasiga väntrumsautomat, hoppas de lägger pengarna på en undersköterskas lön) och snubblade över nyheten att Vladimir Putin skiljer sig från sin fru, Lyudmila. Tydligen kom detta avslöjande i torsdags, vilket innebar att under ett helt dygn var både Vladimir Putin och prinsessan Madeleine ogifta. Världen höll andan.

Medan jag läste artikeln för min man kunde jag inte låta bli att återigen förklara hur mycket jag faktiskt tycker om Putin. Missförstå mig rätt – han är, efter vad jag förstått, en fruktansvärd människa och jag är ledsen över att han har ett land att regera över. Däremot kan jag inte låta bli att känna att det är ganska bra att det iallafall var ryssland han fick, eftersom allting blir roligare då. Och det är verkligen enormt roligt – Putin är det närmsta vi kan tänka oss skulle hända om en Bondskurk lyckats, han är en man som dessutom verkar vara i total frånvaro av självdistans, alternativt ha en extrem portion självdistans. Få människor har som Putin värmt mitt hjärta, och gladast blir jag alltid när jag tänker på att det är någon annans land han regerar över.

Titta här när Putin är ute och rider utan tröja. Är ni inte glada att Putin finns, så ni kan se den här bilden av just rysslands ledare?

Titta här, när Putin poserar med ett jaktsällskap och en tiger. Vore det hälften så roligt om det vore finlands ledare som sköt en tiger, tog total cred för att ha räddat sitt mannskap från en säker död vid tigens klor och sedan poserade med den sovande tigern? Jag tror inte det.

Nå, i vilket fall berättade min man något som jag faktiskt aldrig visste, nämligen att Putin är nära vän med skådespelaren Steven Seagal. Hade det varit någon annan man hade jag genast dragit homosexuella skämt eftersom Steven Seagal påminner mig om garderobskådepelaren John Travolta, men det går liksom inte. Inte för att Putin är på något sätt för manlig för att vara homosexuell (om Staffan Westerberg har lärt oss något är det att ingen är för manlig för homosexualitet) utan för att det är svårt att tänka sig Putin i en kärleksfull relation med någon alls, någonsin. Att mysa med Putin kan bara vara som att mysa med en näve grus, grus som dessutom när som helst hugger dig i ögat med det vässade skaftet av en gaffel (dock fortfarande ca arton gånger mysigare än att mysa med Steven Seagal).

Kan ni tänka er. Putin och Steven Seagal. Jag hade kunnat tänka mig att Seagal antagligen varit ett bra val att spela Putin i filmen om hans liv, men nu är han ju på tok för tjock, och dessutom hade nog Putin krävt att spela den rollen själv eftersom han är världens bästa skådespelare, da.

Vilken härlig värld vi lever i ändå.

7 thoughts on “Jag <3 Putin

  1. Putin är – Putin. Men medan nästan alla svenska och tyska tidningar, alla politiker pratade om Syrien som om det vore allt helt klart, 100:0, svart-vit, var Putin för förhandlingar. Medan Dagens nyheter och alla tidningar ljög (rebellerna är inte ”de goda”, och vi i västern världen är inte de goda, inte i Afghanistan, Irak, Libyen heller) dog, – vi vet inte hur många, 80 000? DN och FAZ skrev det var Assad 100%. Nej! Om Obama, Clinton, Merkel och alla hade lyssnat till Putin en gång här (och inte mycket i andra saker, såklart) – 70 000 kunde leva, kanske. Det allt är fruktansvärt svårt at säger, jag skrev en lång inlägg och raderade bort det. Men förhandlingare i 2012 hade varit bättre än massmord – massmord med västernvärlds hjälp och ljuger, ljuger och mer ljuger i självbelåtna tidningar som tänker hela världen vill har vad marknad-radikala stater som USA, Storbritannien eller Tyskland och kanske Sverige i 10 år vill ha. En kompis var i Syrien. Han hörde många som var allt för Assad. Flera som hatade diktatoren Assad, men ingen var för massmord – fredlig förändring utan ”hjälp” (=vapen) från Saudi-Arabien osv till Al-Quaida-rebellerna …Jag är så jävla trött från alla ”vi vet bäst” attityder i moderat-liberaler medier och från 90% av alla politiker. 80 000 (vi vet inte hur många) är död!!!! NGOs i Syrien frågade människor – 70% fortfarande verkar att tycker om Assad! Nato visste det redan Maj, men såklart var ganska tyst.
    Putin är – Putin, fruktansvärt. Men han föreslog – förhandlingar här, och att folket skulle rösta. Hillary Clinton, Hollande, Merkel, Obama, Erdogan osv. prefererade – massmord och spelar ”oskyldig”. Alla applauderar! ”War on terror” – herregud… Det är inte en försvar för Putin som Putin alls, såklart. Jag bara tycker om alla som är för förhandlingar och inte om ”vi vet bäst och vi kommer att ge vapen till ”rebellerna”, 60 olika grupper, många av dem grym mördare. Hur kan människor läser ensidiga media hela tiden och säger – ingenting? They swallow everything…ingen vet hur många människor västernvärlden dödade i Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien…”we send you democracy”, hoooray.

    (off topic: på tyska är härlig ”herrlich” (Herr, män). Finns också ”dämlich” (kvinna, dam). Härlig/herrlich = underbart, dämlich= dumm. Det är kvinnoförtryck med språket på tyska, och härlig härekomma från ”herr”lich.)

    • Hm… jag är generande och beräknande omedveten om politik och politiskt agerande från våra ledare. Totalt omedveten om krig. Jag blir helt enkelt för upprörd. Oavsett tror jag att det inte är mycket jag skulle hålla med Putin om, och att det snarare handlar om att även en blind höna kan hitta ett korn, än att det skulle vara någon ursäkt för Putin, precis som du säger.

  2. O___O Halkade in på din blogg och såg bilden på benet…
    Inser att jag
    1. Har blivit mycket känsligare sen jag lämnade tonåren
    2. Känner aldeles för mycket sympati med mannen på bilden.
    3. Kan INTE FÅ BILDHELVETET UR HUVUDET. Varenda detalj ur bilden blinkar framför mina ögon. Jag mår liksom illa i psyket.

    Gjorde Putin detta? Jag vet inte, jag klarar inte av att läsa texten.

    • Nej, det var inte Putin som gjorde benet, det var min man som fick en infektion i benet som såg ut typ sådär. Jag var tvungen att sova bredvid honom varje natt och röra vid benet för att kolla om det blev sämre.

      F.ö., hur kan man känna FÖR mycket sympati för mannen? Känner du att din sympati är totalt orimlig? Jag tycker att en rejäl dos sympati är ganska normal – han är ju antagligen hemlös och har ett ben fullt med larver.

      • Förlåt för min fåniga kommentar. : )

        Det kanske inte var så orimligt. Eller jag vet inte. En har fått lära sig att hålla sig samman men jag satt liksom och mådde illa i hela kroppen och grinade. Det berodde mest på att jag tolkade bilden som att han var hemlös och gått runt med det där hur länge som helst innan han fick hjälp. Därav skyllde jag Putin för att människor lider i samhället. Jättelogiskt…not.

        Skulle inte skrivit direkt efter att jag sett bilden. Jag hoppas att din man mår bättre.

  3. Ping: Och rosfebern har sin gång | Äpplen och päron

Kommentera

