Jag funderar på att lägga ner detta med bloggen

Inatt sov jag inte mer än fyra timmar och har haft en mycket lång dag med internutbildning på jobbet innan ordinarie arbetstid och en son med exploderande mage. Jag är alltså väldigt trött. I och med att jag har varit stressad och upprörd väldigt mycket på sistone har min interna månadsklocka kört ihop sig, men man kan gissa att jag är på dag tjugotvå i min cykel. Detta gör mig också trött, förvirrad, hungrig och ledsen, som om jag inte vore det redan tidigare.

 

Det roligaste i mitt bloggande är kommunikationen med mina läsare. Ni, mina läsare, är så enormt intressanta och spännande människor som fått mig att tänka vidare på många av mina halvkokta blogginlägg. Så ni är absolut det roligaste med att blogga. Det minst roliga med att blogga är detta att jag läser andras bloggar, och då snubblar över saker som gör att jag måste släppa allt och bara häpna över vilken idiotisk jävla värld vi lever i.

Enter Blondinbellas kommentar om lata/fula tjejer. Jag sitter och finner inte ord i min frustration över att jag måste leva i en värld där jag får höra sådant. Idag. I Sverige.

Jag andas med min mage. Den förvarar organ, mat, tarmar och andra nödvändigheter, den håller upp hela kroppen med lite hjälp av ryggen. Den sitter under brösten och är lite rund och bullig, det har den varit hela mitt liv men den blev ju knappast plattare av att ha en unge hängandes i den i typ ett år. Efter att jag fick Samuel, min son, såg jag gravid ut säkert två-tre månader efteråt, och det tog mig ett år att komma tillbaka till min ursprungsform, mer eller mindre. Det bryr jag mig inte så mycket om, det är bara en mage och den funkar bra för det jag använder den till och, tja… vad mer behöver man säga om magen egentligen? Att den är snygg? Att min man tycker att den är snygg? Det är en jävla mage, och min man älskar mig, och dra åt helvete varenda jävel som säger att jag är lat eller ful för att jag inte går och drar in den hela mitt liv.

Hur i helvete kan man säga något sådant? Jag vet att hon trollar för uppmärksamheten = pengarnas skull, men hur fan kan man leva med sig själv och klämma ur sig något sådant för andra?

Jag var en sådan där tjock gravidkvinna. Det var skitjobbigt. Även skitjobbigt att få mindre respekt av andra pga minimal sexuell dragningskraft.

Jag andas med min mage. Den hjälper mig att leva. Det är en mage, hur mycket mindre dramatiskt, intressant och viktigt kan det bli på en skala? En mage behöver inte vara platt, den behöver fungera. Varför i helvete skulle man vara lat eller ful för att man inte går och håller in magen? Varför i helvete kallar man kvinnor lata för att de inte går och håller in magen?! Vad i helvete är det för jävla värld vi lever i, där kvinnor är lata för att de inte går och håller in magen hela livet?!

Jag har en medveten strategi att försöka ignorera nyheter så mycket som möjligt, eftersom jag faktiskt inte kan påverka någonting alls och bara känner en enorm hopplöshet, frustration och rädsla inför allt jag läser. Folk är totalt dumma i huvudet, och det finns inte någonting alls jag kan göra åt det. Jag börjar fundera på om det inte är klokare att tillämpa samma strategi på bloggen. Kanske borde jag sluta blogga, för jag orkar verkligen inte med skiten. ”Det finns inga fula kvinnor, bara lata”, det kommer antagligen att vara något av det mest förnedrande och dummaste uttalanden jag hört – av en jävla ”förebild” med snack om kvinnokamp och fucking Size Me. Vad är det för jävla värld vi lever i? Vad är det för jävla värld jag lever i egentligen?

Jag vet inte om jag orkar med sådant här längre.

7 thoughts on “Jag funderar på att lägga ner detta med bloggen

  1. Herregud, Blondinbella. När hon har blivit för smal för att kunna provocera genom att ”älska sig själv” återgår hon till att sprida skit över alla som vill läsa. Det ska bli spännande att se vad hon hittar på när hon har uttömt den klassiska provokationsreperoaren. Nazism? När man har så mycket ”drivkraft” och så lite skrupler kan vad som helst hända.

    Och såklart: appappapp, här ska det inte läggas ner någonting! Krossa inte mitt hjärta sådär.

    • …Ser iofs fram emot BB’s utveckling till fullfjädrad Nazist. Ser redan nu framför mig hur hon köper en klassisk, tidslös SS-uniform från Hugo Boss och matchar med en barnvagn mönstrad i små Svastika-kaniner – rosa för flicka och blå för pojke, är du fascist eller? Kanske värt att hänga kvar i bloggsfären enbart därför, om inte annat.

  2. För övrigt skulle jag våga satsa pengar på att BB kommer att göra en helomvändning så fort graviditeten har gjort sitt med hennes kropp. Hon kommer att vägra att skämmas för den fina, mjuka mage som givit liv till hennes baaaarn! Då spelar lite valkar ingen roll! Odd tycker dessutom att magen är det vackraste som finns. Kom ihåg var du hörde det först.

  3. Visst känner man sig uppgiven och sliter sitt hår så gott som dagligen när man hör och läser om alla idiotiska idéer som människor har! När det gäller Blondinbella så har jag läst väldigt lite men det jag läst är skrämmande korkat rent ut sagt. Det är nästan så att jag börjar tycka att hon är i kategori med Katrin Z. och det vill inte säga lite…Det är en sak att ha åsikter och självklart kan ingen tycka och tänka precis som jag, men det som upprör är att det inte verkar finnas någon vettig tanke eller reflektion bakom BBs uttalanden. Det där med offentlig amning och detta…ja vad ska man säga…

    Förstår din frustration men hoppas att du hittar något sätt att få det att kännas roligt att blogga igen och inte bara känner att du har en skyldighet att väga upp för andras idiotiska uttalanden. Skulle sakna din blogg om den försvann även om du börjar skriva enbart om film eller bara berättar vad du åt till middag! 🙂

    • Tack för en trevlig kommentar. Och det var tur att höra att du inte är så kinkis med innehållet, för det får allt ta och bli lite mer film-och middagsinlägg en period nu känner jag.

  4. För mig är det bara underbart&bra att jag kan läsa din blogg och ett eller två andra – jag lär mig själv svenska och jag läsde så många helt korkade tyska tidningar, blogg osv förre, då känns det som, hmmm, det känns bra att läsa här. Du skriver verkligen bra. Du kunde också vara ”guldpennan” – även om priset verkar att bli lite bisarr (bästa bloggen om läppstift och kulstötning, ha ha^^).
    Men nu känner jag ingenting om till exempel någon ”Löwengrip”. Jag bara förstår hur grejer är så förskräcklig att du inte har lust längre. Så, det var mitt beginner’s swedish, nu citerar jag bättre svenska: ”Skulle sakna din blogg om den försvann även om du börjar skriva enbart om film eller bara berättar vad du åt till middag” (Pomperipossa).

    Det tänker jag också. Ibland kunde du – sällan, kanske, om du är arg – skriva direkt till några idioter (jag läsde dåliga nyliberaler inlägg på DN.se tex – och skrev direkt till kolumnisten. Ibland kan vi lyssna på argumenter då, hen svarade nämligen, och inte allting är ”skiten”. Ibland finns flera bra idéer och inte bara vår åsikter är superjättehimmelbra. Ibland….hmmm….jo, är allt skiten^^).
    Jag gillade vad du skrev i Fannys ”rabiata” bloggen, så började jag att läsa här. Man läsar bloggen och skriver där darför att ibland andra övertyga oss, är det så? Inte Bella blondina eller hur hen kallas – men andra^^.

    Vad jag gör själv då är – jag slutade diskutera med tex nyliberala design-manager som är alpha-djur bara och follow each and every fashion. Eller indifferent-moderaterna pseudo-vänster människor från Tyksland som tänker att kriget är bra (!!), eller med människor som berättar hela tiden hur supercool de är och att ”alla fattiga är idiotiska und tragen Feinripphemden” osv.
    Jag var ganska naiv 4 veckor sen – och tänkte vi i Tyskland hade många mer jävla idioter än du och ni har ;-)). Kallas för ”romantiseringen”.

    Så jag bara hoppas att du kommer att inte bli ledsen arg jävla trött förbaskad ilsken (det var roligt, första lektion på self-made-svenska var ”ilsken” – någon gammal man var ”ilsken”. Han tänkte någon hade tagit sin hatt.)
    Du måste inte blogga, men det verkar så som om du inte då skulle många bli ledsen. Allt jag kan säger är tack tack tack för bloggen, det är en stort hjälp för mig, politiskt och för att lär mig ditt vackra språk och att inte alla är superkewla fragile-ego-tyska. (Finns underbara andra också, men så många idioter…..)

    Kanske trick är – du måste lär dig själv tyska! Så kommer du att läsa superkewla berlin hamburg bloggare om tex hur dåligt det var om en kvinna har hår på kroppen – 3 månader om hår på kroppen! De pladdra och blabbra(?) 3 månader om sjungarinna(?) av ”Dresden dolls”.. Hen vore ”korkad” bara för att hen hade hår på kroppen. Ärdetintesanthårpåkroppenhuronatürligt! Världen ska sluta nu hen har hår på kroppen! Det var inte 10 inlägg, mer typ 1200 kanske i flera blogg….och hur superpolitiskt det är, aj aj oj, och vad Foucault och Lacan skulle säger då (hej, tänker tyska fragile egos, jag läser mer Deleuze än du! Hurra! sjutton poäng.).
    Om någon höll inte med och tänkte det var inte så viktigt – då började ord-kriget… Efter två dagar, kanske, när du läsde den där skiten, skulle du kanske tänker – herregudsomintefinns – jag vill blogga igen!
    Alla det bästa till dig – kanske om du inte bloggar då har du hundra möte med riktiga underbara människor i stan, inte bara med dina läsare och bokstaver. Hmm….Jag sluta nu och hoppas att ingen Blondabilla eller blandabelli ska störa dig.

Kommentera

