Dags för lite överanalys

Är det inte lustigt, det här med hur man bemöter människor beroende på kön?

Två trendande historier just nu: Lady Dahmer ber sina läsare om historier om sexuella trakasserier och sexuella övergrepp, och svaren väller in, som väntat. Jag tror att i princip alla kvinnor har en historia att berätta om hur män tagit sig friheter eller betett sig opassande utan att bry sig om personen han gör detta mot. Alla har en historia om en äckelgubbe som försökt ragga upp en när man var i tidiga tonåren, ett äckel som skriker inviter med runda ord mot en tvärs över gatan eller ett gäng flabbiga grabbar som högljutt skojat mellan sig om saker som får en att vilja rusa därifrån av rädsla. Allt framfört som komplimanger – man är ju knullbar, var tacksam! – eller missförstånd – han är ju man, vad kan man vänta sig, män tänker inte som vi….

Just detta med att män tänker annorlunda för mig in på den andra trendande historien. Arsinoe skriver om hur kvinnor anklagas för att överanalysera mäns beteende och uttryckssätt, och hur det framställs som något negativt att analysera en mans klumpiga uttalanden eftersom han ”säkert menade väl”. Detta att män ständigt ursäktas och försvaras i klumpiga eller direkt äckliga beteenden är något som är en skrämmande del av samhället vi lever i. Medan kvinnor ständigt uppmuntras att analysera andra människors ord och mening, framställs mäns ”direkthet” som något positivt. Det är positivt att en man kan komma fram och ge en skamliga förslag, eftersom man får ta det som en komplimang, eller så är det bara ärlighet. Tänk, om kvinnor kunde komma fram och ge män skamliga förslag när de tände på någon, vilken härlig värld!, säger idioten och glömmer bort samhällets madonna-horakomplex och slutshaming som skapats eftersom kvinnor ofta anses som äckliga om de är för direkta i sin sexualitet.

Något som dyker upp lite nu och då i kommentarsfältet hos Lady Dahmer är försök att tala emot kvinnornas historier. Det blir tydligt att sexuella trakasserier av ”ovetande”, ”snälla” män är något som hänt tillräckligt många av oss för att det skall vara ett sammanträffande, och ändå framställs dessa historier som antingen överdrivna (”Vadå, har alla ni blivit antastade som barn?” frågar någon vid något tillfälle – nej, men ganska många tydligen, är inte det skrämmande?) eller också förolämpande mot män. Man tar återigen upp detta att det faktiskt inte är alla män som beter sig illa, så istället för att säga att man blivit antastad av män borde man skriva att man blivit antastad av vissa män. Män beter sig inte dåligt, vissa män beter sig dåligt. Sant, men det faktum att det är något man känner sig nödgad att ta upp för mig lite tillbaka till detta om samhällets ursäktande av män. Alla vet att det inte är alla män som trycker en äcklig gubbpenis mot fjortonåringar på bussen, men det faktum att det ens behövs påpekas gör att man distanserar denna fråga och gör det till en fråga på individnivå snarare än på samhällsnivå.

Ju mer jag läser och skriver om mäns beteende och samhällets syn på detta, ju tröttare blir jag på detta kontinuerliga ursäktande av män. Män kan inte hållas ansvariga vid våldtäkter, för de kan inte kontrollera sina lustar eller också är de okapabla att förstå när någon inte vill ha sex. Män kan inte hållas ansvariga när de uttryckt sig illa, för man skall ju ta kommentaren på ”rätt sätt”, alltså utan att ifrågasätta vad fan personen egentligen menar; är det en kommentar som idiotförklarar kvinnor skall det tas med ”glimten i ögat”, utan att ”överanalysera” (dvs ifrågasätta) budskapet. Män kan inte väntas förstå att kvinnor inte alltid vill få kommentarer om sitt utseende eller sin sexualitet, eftersom de ju bara är snälla när de säger stötande saker – igen så påstås man ”överanalysera” kommentarer om ens kropp, istället för att bara bli glad över att någon klargör att man är sexuellt attraktiv. En f.d. klasskamrat till mig blev mycket förargad över att jag ifrågasatte hans smeknamn på mig – Knulldockan – när han ju egentligen bara menade att jag var lika läcker som en Real Doll och inget annat, kan jag inte ta en komplimang eller ett skämt?

Jag börjar hata min egen analys och samhällssyn, eftersom jag ju faktiskt tycker väldigt mycket om många män. Jag börjar känna som att jag banne mig aldrig är nöjd med män, och att de gör så fel precis hela tiden. Alla män är ju inte sådana, som sagt, men jag tror att det är en ganska övergripande trend som vi kan se i samhället, vilket resulterar i att män tror att de har rätt att antasta kvinnor och väntar sig att kvinnor skall ”förstå” att det är okej beteende. Att antasta någon är inte okej, och att försöka bortförklara situationen med att det egentligen inte är någon big deal, eller försöka lägga skulden på kvinnor då de måste ”förstå” vad männen egentligen menade, det är otroligt kontraproduktivt. Jag anser att man skall hålla alla människor i samhället ansvariga för sina handlingar på samma sätt, och att säga att det är en komplimang att skrika ”skall vi knulla?” efter en tjej är att bidra till ett allvarligt problem i samhället. Delvis på hur kvinnor ser sig själva, men också på hur män ser på kvinnor – säger andra att det är en komplimang att dra någon i håret eller tafsa på någon, så är det det man lär sig är acceptabelt beteende.

Jag går efter parollen att det är cruel to be kind mot dessa män. Det är grymt mot de antastade, men det är också grymt mot de som antastar, eftersom de behandlas som förvuxna jättebebisar som inte kan kontrollera sina kroppar eller förstå grundläggande regler i socialt samspel, vilket gör att de tror att det är okej. Hm… vilket det ju mer eller mindre är, i och för sig. Det borde inte vara något alternativ för vuxna människor att säga till flickor att tafsande pojkar bara visar uppskattning och att de är okapabla att göra detta på något annat sätt – det borde också vara totalt otänkbart för vuxna människor att ge detta intryck till pojkar, att det är så man visar uppskattning och att det är okej eftersom de inte vet bättre.

Och det är här min förvirring kommer in. Feminister anses hata män, men ändå är det feminister som protesterar när deras vidriga beteende och ogenomtänka uttryckssätt ursäktas med att de inte är lika mogna eller behärskade som vi kvinnor. Feminister kräver att män behandlas på samma villkor som kvinnor, med resultatet att man igen och igen kommer med ursäkter om varför man egentligen inte kan vänta sig lika mycket av män som man gör av kvinnor. För man förstår ju vad de menar 😉 .

6 thoughts on “Dags för lite överanalys

    • Alltså, jag orkar verkligen inte. Inte så att jag inte tycker att det är intressant, men jag känner att jag är på fel sida i menscykeln/den mentala utmattningen för att orka involvera mig. Andra gör det dessutom bättre.

  1. asså det här tjatet som kommer upp nu och då från en del, att man ska behöva specificera att det var VISSA män som gjorde ditt och dutt. är de dumma i huvudet? det är YTTERST få som underförstått menar ”alla män” när de skriver/säger ”man” i plural. är det det man läser får man väl se över sin egen läsförmåga i jösse namn. back to school!

    • Men en stackars man kanske blir ledsen och tänker ”Fast jag har aldrig fingrat på någons röv i en kö, varför anklagar de mig för att göra detta? Varför? Varför?!” och blir så förtvivlad att han tar livet av sig genom att hoppa från en bro. Och det vill man ju inte. Bättre då att skriva ”Somliga män”, så att man verkligen upprätthåller bilden av Snälla Män och Dumma Män, alternativt Snälla Män som Bara Skojar Lite eller Är Fulla, Det Får Man Först.

Kommentera

