Saker jag aldrig drömt om

Följer en lista över saker jag drömt om som liten.

  1. Bo i en inrökt lägenhet full av böcker, alldeles ensam. Så var min mammas väninnas lägenhet, och för mig var det verkligen drömlägenheten.
  2. Bli professor i något ämne. Jag lekte med tanken på kemi eller fysik, för det var coolt, men jag tänkte att mest realistiskt var nog något litteraturrelaterat.
  3. Vara besvärlig artonåring. Jag minns tydligt lekar från rikare vänners lekstugor när jag var fem-sex år, där alla ville leka mamma-pappa-barn och jag krävde att få vara artonårigt barn, så att jag kunde svära åt mina föräldrar, rycka på axlarna och gå ut även om mamman sa att jag inte fick.
  4. Bli författare. (Fast om sanningen skall fram var nog detta mest pga min mors ambitioner för mig.)
  5. Bli vacker. Jag var övertygad om att alla vuxna flickor (18-24) såg ut som Disneyprinsessor, och att puberteten var som magi. Jag skulle ha brunt hår och guldbruna ögon, och heta något i stil med Victoria eller Diana, och så skulle jag ha långa, smala lemmar istället för dvärglemmarna och potatisnäsan jag drogs med då. Jag är 1,60 och har dvärglemmar, så tji fick jag.
  6. Jag ville sluta spela fiol. Min far var violinist och det var därför viktigt att vi spelade, trots att vi ogillade det. När jag var vuxen skulle jag sluta. Jag skulle dessutom ha så långa ben att jag kunde vara bra på fotboll, tack vare puberteten.
  7. Jag skulle få sitta ute i garaget och röka.
  8. Jag kunde skaffa husdjur precis när jag ville.
  9. Jag kunde få vara ensam precis när jag ville, eftersom jag skulle bo i min lägenhet ensam och kunde bara gå hem om jag inte ville prata med folk.
  10. Jag skulle vara populär, och människor skulle vilja vara med mig eftersom jag var så snygg, rolig och full av liv, istället för en lillgammal tjockis som satt med näsan i böckerna jämt. Denna aspiration går inte riktigt ihop med drömmen att bli professor i fysik och bo ensam i en inrökt lägenhet full med katter, men tanken var nog att jag skulle vara imponerande allvarlig på jobbet och sedan vara en deltids-beatnik hemma i min lägenhet – ibland ensam, ibland ha crazy fester som folk faktiskt ville komma till.

Ingenstans här inkluderas drömmen att gifta mig, eller klä mig i brudklänningar. Anledningen till detta var att jag aldrig drömt om att gifta mig eller se mig i en brudklänning. I mina förhållanderelaterade Barbielekar örfilade Barbie Ken och slängde ut honom ur huset, och sedan jobbade Barbie med olika saker tillsammans med de andra Barbiedockorna medan Ken bönade henne om att ta honom tillbaka. Under en lång period använde vi bara storpacksschampo inköpt på Galne Gunnar, och detta fick mig inte att drömma om att en dag gifta mig för att kunna ha det bättre ställt ekonomiskt. Det fick mig att drömma om den dag jag skulle tjäna tillräckligt med pengar för att kunna köpa fint, dyrt schampo (vO5, drömmen!) utan att må dåligt över priset.

Helt appropå Bloggkommentatorernas fråga. Vad har ni drömt om hela livet?

För övrigt har jag både gift mig och klätt mig i brudklänning (eller, den var ju grå, men jag gifte mig ju i den vilket gör det till en brudklänning, får man anta). Nästa gång det händer kommer jag nog att se till att jag inte är höggravid.

2 thoughts on “Saker jag aldrig drömt om

  1. Det där med prinsessbröllop och prinsessdrömmar överhuvudtaget har aldrig lockat mig heller. Gifter jag mig någon gång blir det på rådhuset och eventuellt middag med våra föräldrar efteråt. Trots bristen på drömmar om prinsen som dyker upp på sin vita springare har jag nog alltid haft en tanke om den stora kärleken, om än på ett betydligt mindre romantiskt sätt där fokus har varit på kärleken oss emellan och glimtar av vardagslycka (en varm omfamning medan man lagar mat, en glädjefylld skogspromenad, någon att dela vardagen med).

    När jag tänker efter har nog de flesta av mina drömmar handlat om att känna mig glad oftare än inte. Och om att inte behöva koka soppa på spik i slutet av månaden, om trygga relationer, om att känna mig pigg och levnadsglad.

    Sen gör det ju inget om jag vinner 100 miljoner på lotto… Fast just nu drömmer jag mer blygsamt om en lägenhet utanför ”gettot”, en trygg bil och en restresa…

Kommentera

