Folkhälsan

När man diskuterar fetma finns det oftast två läger. Det ena lägret säger att det är ohälsosamt (och därför fel/äckligt och okej att säga det), det andra lägret säger att man inte kan se något om en människas hälsotillstånd utifrån dennes vikt. Och medan jag håller med om att man på ett personligt plan inte kan säga någon om någons sundhet utifrån vikten, så kan man se en generell trend med folkhälsan och säga att trenden överlag är negativ.

Här bjuder jag återigen på en liten dansvideo med mig själv och sonen, där man ser mig i normala kläder och min kropp syns totalt.

Mmm, vacker prestation från alla deltagande, endast avbruten av sonens upptäck att han har toalettpapper foten. I vardagsrummet. Där det inte skall ligga toalettpapper på golvet.

Jag antar att min kropp fortfarande ses som fet enligt BMI-skalan, men jag tränar ganska mycket, eller åtminstone mer än man säger är minimum. Jag promenerar minst en timma om dagen i rask takt pga alltid försenad, cyklar ungefär en timma om dagen, bar i förra veckan ner en 50-kilos tjocktv till källaren. Jag har bra värden på alla sätt, jag är stark och mår bra. Jag är givetvis en liten smula partisk, men jag skulle klassa mig som en av de där feta människorna som trots sin vikt är ganska sunda. Samtidigt vittnar Mary saint Mary om sin egen slanka kropps ohälsa. Så visst, det går inte att säga att man kan titta på någons vikt och döma personens välmående.

Däremot kan man ju titta på problemet i ett vidare aspekt och se att tyngre människor verkar innebära en försämrad folkhälsa, om man förenklar det hela. Här läggs ansvaret på individen – det är ditt eget fel att du är fet, ditt eget fel att du har dåliga tänder, ditt eget fel att du röker osv, vilket ju är en praktisk strategi om man känner att man vill att folk skall må dåligt över att de mår dåligt, snarare än att ge folk ordentlig sjukvård när de blir sjuka. Igen, förenklat in absurdum.

Schmenus (ni får ursäkta vårt länkande fram och tillbaka, det börjar nästan kännas mindre som en blogg och mer som en ryggrunkargrupp – tack för omnämningarna förresten, mina damer!) har lagt ut en bild av sin ett citat från en idiot som anser att hon har ful rumpa och inte drar sig att säga det. Den idioten börjar med att förklara att han inte är förvånad att hon har komplex över rumpan eftersom den är oattraktiv, och ger tipset att träna och äta rätt, för att trimma ner rumpan. Han avslutar med att skriva att ett annat tips är att bara inte bry sig om vad andra tycker om rumpan, men vad vet han? Han är kanske bara en korkad kille. Jag vet att det inte behövs påpekas eftersom det är så extremt uppenbart, men bara det faktum att han börjar med att kräka ur sig sin åsikt att rumpan är oattraktiv och sedan förklarar att hon måste lära sig strunta i vad folk tycker, gör att han verkligen bevisar att han åtminstonde har rätt i sin sista fundering. Han är verkligen en korkad kille.

För egentligen handlar ju ingenting om hälsan. Visst är det så? Egentligen handlar ingenting om min hälsa eller Marys hälsa eller någon annans hälsa, utan om hur knullbara vi är. Det är så uppenbart att det är pinsamt att skriva om det, men det påvisas igen och igen och igen – hälsohetsen har väldigt lite med hälsa att göra, men desto mer med vikt. Och vikt = skönhet. En låg vikt = vacker, eller också är det snyggare med lite T&A och då är det sundare med en högre vikt. Till sist är stark det nya smal, och då visas inte det med att någon bär ner en TV till källaren utan att man står med inoljade muskler och skiner i solskenet.

Det faktum att vi tar oss rätten att recensera andras utseende och berätta för människor hur vi upplever deras kroppar, det ser jag som negativt i de flesta sammanhang. Jag ser inte hur vi någonsin kommer att utöka bilden av skönhet så att den blir en personlig uppfattning snarare än en generell norm, om vi hela tiden berättar för andra att de är för tjocka, för smala, för muskulösa, för håriga…. alltsamman i snällast möjliga ton, så att personen kan förbättra sitt utseende och bli mer knullbar som resultat av den fina kritiken. Eller, mja, kanske inte snällast möjliga, men med en förnärmad air av förorättning när den blir ifrågasatt – jag försökte ju bara hjälpa till!

Fuck dig, kritiker av andras kropp. Ligg med någon du vill ligga med, men tvinga inte alla att känna att de måste passa in i din ligg-norm. Människors hälsa är deras egen angelägenhet, och att ge hälsotips baserade på människors utseende är bara att vara ett kortsynt pucko. Vad är meningen egentligen? Att människor skall tänka ”Åh shit, jag har ju en jättestor mage som hänger där, den har jag aldrig lagt märke till! Inte undra på att jag haft diabetes eller svårt att jogga, bäst jag tar tag i det på en gång för min hälsas skull. Tack för upplysningen! Tänk att man kan vara så blind för sitt eget utseende att man inte ser den där jättemagen, inte klokt, hahaha….”

Det hela är egentligen så urbota dumt att jag skäms över att dra upp det igen. Och för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

6 thoughts on “Folkhälsan

  1. Bra skrivet! Så sant. Och jag blir så less på att folk tar sig rätten att ha en åsikt om ens kropp, tjock som smal (för folk har en massa åsikter även om en är smal och tar sig konstant friheten att kommentera). Men mest less blir jag nog på att jag själv ofta påverkas av åsikterna, trots att jag inte vill!

  2. Men det vet vi ju att tjocka människor bara behöver UPPLYSNING, för de kan ju aldrig nååågonsin ha hört talas om motion och kalorier förr….sååå tröttsamt. Upplever att det ofta är så att tjocka människor ses som dumma och outbildade medan de med ätstörningar som gör dem ohälsosamt smala upplevs behöva hjälp för dem är det synd om. Sen kommer ju inte den som är mager undan kommentarer om sin vikt för det utan det är naturligtvis okej att påpeka att de borde äta upp sig. Som om de inte heller hade en aning om hur de ser ut… SUCK!

  3. Woho. Jag håller med om allt och faktum är att jag skrockade lite när jag läste det där om ryggdunkarklubb för hahaha osv 🙂 Men wft, we have to have varandras ryggar i dessa tider ❤

Kommentera

