Kärleksmaskinen

Alla blev ju hemskt upprörda över hur objektifierande man är i danmark efter det där tv-programmet där herrar fick sitta och prata om nakna damer. Har inte sett, så antar att det är väldigt dåligt men kan inte garantera detta.

Vad jag däremot kan garantera är hur objektifierande och vidrig brittisk tv är. Jag har tidigare tillbringat flera kvällar med att titta på programmet TAKE ME OUT som finns i både brittisk och irländsk upplaga, men där den irländska upplagan har väldigt få konventionellt ”attraktiva” damer pga den pyttelilla genpoolen och förkärleken till fejksolbränna.

Handlingen är så som följer: en man paraderas framför en grupp damer i cocktailklänningar. Damerna står bakom små bord med lampor, och de stänger av ljuset när de slutar vara intresserade av mannen. Finns det en dam kvar på slutet av presentationen (som inkluderar tricks och en intervju med mannens mamma eller en god vän) går de på världens mest krystade dejt, där de dricker ett glas vin bakom scenen medan ett kamerateam står och trycker upp mikrofoner under näsan på dem och hoppas att de skall älska med varandra. När en dam gått på en dejt får hon inte komma tillbaka, och därför är typ alla damer totalt ointresserade av att gå på dejter. Sorgligt är också att de tjocka damerna alltid slår av lyset med ledsen min, eftersom de vet att de inte kommer vinna om mannen får möjlighet att välja mellan henne själv och en smal dam.

I samma anda framstår även programmet THE LOVE MACHINE, i vilken en dam blir presenterad av herrar som står i en slags telefonsnurra. Damen avhandlar herrarna en efter en medan herrarna inte får tala och knappt ens reagera medan damen rynkar på näsan och fnyser om deras skofärg, som om hon vore Katherine Hepburn och inte en 22-årig hårfrisör som är desperat att gifta sig.

Min man arbetade med en kvinna som var närmare 40 och väldigt gärna skulle vilja gifta sig. Hon tyckte att det var totalt sjukt att jag betalade varannan runda när jag var ute och dejt-drack med min man när vi började träffas. Hon själv ville bli uppvaktad när hon började träffa en man, och hade extremt höga krav på framtida partners. Glömde han att dra ut stolen kunde han avfärdas utan vidare, och dejten kunde stanna av redan där.

Mina svägerskor är bägge över 35 och bor hemma. De vill gärna gifta sig och skaffa en egen familj. De har en katt tillsammans som de kallar sin bebis, de grälar om hans uppfostran och lägger upp bilder av honom på Facebook. Bägge två har löjligt höga krav på en man; de skall ha perfekt utseende, perfekt hår, rätt skor, lukta rätt, bo i rätt område, helst äga ett hus och absolut ha ett jättebra jobb. Ibland berättar de om killar som kommit fram för att bjuda ut någon av dem, och bägge två ställer sig på en gång och letar efter fel med mannens utseende, dialekt och beteende. Uppvaktning är ordet.

En enda av mina irländska vänner har en irländsk fru, resten har tyska, thailändska eller skandinaviska flickvänner eller fruar. (Dessa damer är också mycket nära vänner, givetvis, men de har allesamman irländska partners och passar alltså inte in i mitt resonemang.) När detta uppmärksammas hör jag ofta mina vänner klaga över att irländska damer är alldeles för mycket arbete, eller åtminstone att tillräckligt många är det för att man skall ana att detta är en trend som är långt mer utvecklad än den är i Sverige.Jag tror inte att detta är något som gäller för alla irländska eller för den delen brittiska damer. Jag har flera irländska vänner som är fantastiska kvinnor på alla de sätt, och absolut inte någon slags drama-drottningar i sina förhållanden, så jag säger absolut inte att det är något som stämmer för alla. Däremot är det ett tema jag hör om och om igen, något jag ser förvånansvärt ofta.

Jag undrar hur mycket skräp-tv egentligen påverkar attityden hos tittaren. Givetvis tror jag inte att TAKE ME OUT skapat situationen som den ser ut för min makes kollega, men jag tror inte att det är helt omöjligt att samhällsfenomenet om kvinnan som bortskämd väljare och mannen som vädjande friare uppmuntras av programmen. I och med att samhället och kärlekskulturen ser annorlunda ut för stora delar av det irländska samhället är det inte underligt att man gör programmen, vilket i sin tur uppmuntrar kvinnor till att bete sig som barnrumpor och herrar att vara totalt ouppriktiga skitstövlar som endast ”spelar spel” för att få ligga, i den heterosexuella kärleksdansen. Att uppmuntra till utseendefixering och leta efter anledningar att inte ”låta” någon ligga med en, det är inte bara oetiskt utan direkt äckligt sexistiskt. Ungefär som Page Three, fast på något sätt med både högre och lägre moral.

6 thoughts on “Kärleksmaskinen

  1. gu va jag skrattade åt det här inlägget, samtidigt som det ju uppenbarligen är ett verkligt och mycket tråkigt samhällsproblem! det påminner mig om en dokumentär jag såg för länge sedan och som jag aldrig kommer glömma, om medelålders italienska män som bor hemma hos mamma i väntan på den där frun som aldrig dök upp. trots att han hade köpt huset redan, bara några hus bort från mamma, och vilket KÖK han hade investerat i! stort mysterium att den vackra frun inte stog i köket än. men det gick ju ingen nöd på honom inte, mamma städade hans pojkrum och tvättade hans kläder. en annan man hade vågat sig på att jobba i en annan stad än den hans mamma bodde i, men det gick bra ändå för han kunde ju skicka smutstvätten med bussgods! även här var det ett stort mysterium varför ingen kvinna ville ha honom. bra jobb å allt! barnafödandet går ner allt mer medan de italienska kvinnorna flyr ungkarlarna för att få jobba och förverkliga sig själva utomlands. det var jätteroligt att kolla på de här ungkarlarna, att de inte kunde se varför de inte var attraktiva alls, men herregud så tragiskt!!

    • Eller hur! Alla är så bortskämda, undra på att ingen vill gifta sig med er när ni beter er som förvuxna, svettiga, håriga jättebebisar och bortskämda prinsessor i trotsåldern som fått för sig att bitchighet är charmerande. (Nu vet jag ju inte om italienarna var svettiga och håriga – mina fördomar säger att de var det.)

      Tror du att det är en katolsk grej? Även på irland är det ju kvinnorna som gör precis allting, åtminstone fram till en generation sedan. Min man kunde inte ens koka spaghetti när vi träffades, och han är på intet sätt unik. Herrar den generationen (och till viss del även herrar denna generationen) ser det som onormalt att laga mat, tvätta kläder ordentligt, hålla rent omkring sig osv. Säkert finns det undantag, men jag har banne mig aldrig träffar ett.

      Jag kan förresten inte tillräckligt klargöra mina svägerskors kräsenhet vad gäller herrar. Jag har på allvar sett dem stå och dissa snygga, trevliga killar därför att de haft fel färg på skorna. Jag skojar inte.

      • oj intresting, har inte tänkt på den katolska aspekten! kanske det? hur klarar din man av den svenska jämställdheten då? byter han blöjor å så?

        mycket fascinerande med dina svägerskors kräsenhet! de kanske har tråkigt? och har missat att man inte behöver skaffa en karl för att få ett spännande liv?

      • Min man är ju hemma med sonen nu när jag jobbar och har varit minst lika involverad som jag under hela sonens liv. Åtminstone med vardagssakerna. Det är ju lite ledsamt att hans föräldrar antar att han är värdelös på blöjor och totalt oansvarig på alla sätt, eftersom han är man. Så de är ju av den äldre generationen.

        De har säkert tråkigt, men de har ju faktiskt också en bebis att ta hand om.

  2. nicks familj utgår från att jag inte vet hur man tvättar kläder eftersom det oftast är nick som gör det. han bara nämnde det i förbifarten och dom ba glodde på mig som att jag var ett ufo.

  3. Ping: Jättebebisen och minibebisen | mondokanel

Kommentera

