Fin kropp vs ingen kropp

Alla har väl läst Brunhetens frustrerade text om Underbara Clara, eftersom den är länkad av Lady Dahmer. (Fanns det någon jag glömde här?) Nu när alla lugnat ner sig och tröttnat på både Claras röv, Brunhetens kritik och Dahmers medlande är det dags för Lisa att kasta sig in med sin åsikt, eftersom alla är för trötta för att orka bli irriterade över att den är så spretig. Och åsikten är som sådan.

Idag gjorde Schmenus ett eget röv-inlägg där hon förklarar att hon länge har haft komplex över sin röv. Schmenus är inte lika stor som Clara, men hon håller snabbt på att göra kometkarriär i bloggsfären, och hennes röv kommer att bli sedd av  många. Tillika kommer hennes bikinibild och hennes tuttar (som jag inte kan hitta längre) att bli sedda hundratals eller tusentals människor. Jag själv känner inte sällan en viss avundsjuka över hennes kropp (omärkt av barnafödande) och sociala liv (vänner till höger och vänster, äventyr, spänning och dramatik till tusen), men klart är givetvis att hon är en människa med samma problem som alla andra människor.

Jag har länge funderat över detta att Clara verkar orsaka en sådan extrem ångest och hets bland andra; hennes klänningar doftar säkerligen liljekonvalj och hav, hennes golv är skurade med såpa tills de skiner, kakorna är både delikata och näringsrika, och dessutom är hon skitsmart och skriver med lika stor humor som insikt när hon tar till pennan till ett dagsaktuellt ämne… vem kan mäta sig med Clara? Man kan anta att Clara jobbar arslet av sig hela tiden för att hålla sitt liv i ordning, och hon själv skriver om sömnbrist, depression och oro över sin kropp lite då och då, så här är inte allt heller regnbågar och polkagrisar hela dagarna. Bilderna är onekligen vackra, men alla vet väl att inte ens Clara lever som Underbara Clara.

rumpa

Jag har två motsatta åsikter om kroppshets. Å ena sidan älskar jag kroppar – jag finner dem intressanta, vackra, oväntade. Jag tycker att det är intressant att titta på Schmenus röv på samma sätt som jag tycker att det är intressant att titta på en dokumentär av Herzog – jag får en annan vinkel av skönhet. Å andra sidan hatar jag kroppar – de får mig att tänka på min egen, vilket jag försöker undvika då för mycket fokus på min egna kropp oundvikligen gör att jag fokuserar på imperfektionerna istället för att antingen bara runda av och vara medveten om helheten, eller också helt enkelt se den som något ointressant.

En chef jag haft skojade jämt med att härma sättet jag stod eller mitt ansiktsuttryck, med putande höfter och slängande hår, och det fick mig att vara så extremt medveten om min egen kropp jämt att jag nästan inte ens kunde stå och hälla upp kaffe utan att vara medveten om hur jag stod, hur mina kläder satt osv. När jag ser tillbaka brukade jag tänka på min kropp nästan hela tiden, men nu de sista åren har jag kommit ifrån det helt. Skillnaden i mitt utseende är antagligen minimal, däremot är skillnaden i min attityd och därmed mina tankar, enorm.

Vad bloggar Clara om? Clara bloggar om sitt liv. Livet består lite av kakor och lite av ångest, och nog är det normalt att vilja dela med sig av glädjen i ett par nya jeans eller en skitsnygg blomkruka, för att ibland kritisera Blondinbella för att vara idiot? Anledningen till att jag själv inte läser mer Underbara Clara är därför att jag ser på hennes blogg på samma sätt som jag ser på innehållet i hennes blogg – nog är det kul att äta kakor, men bäst att inte göra det för ofta så man inte kräks. Att påstå att Clara framställer det som att hennes liv faktiskt är perfekt, det är att ignorera hennes allvarligare inlägg. Varför är vi så hetsade på att jämföra våra liv vid perfektion? Alla vet att även den underbaraste kvinna har migrän och hemorrojder, mensvärk och gräl – måste skönhet kompenseras med realism? Är det lättare att acceptera kroppslighet när den inte är fotograferad i Claras smickrande ljus, är Apans Mammaformer en mer acceptabel kroppslighet än Claras lår?

Cred till Maja på Åsiktsregistret, som lånar ut sin bak för konsten.

21 thoughts on “Fin kropp vs ingen kropp

  1. Jag har också sent omsider postat ett inlägg i debatten, såklart när alla andra redan lagt ner, men jag får verkligen ingen ordning på vad jag tycker. Rent realistiskt sett så vet man ju, som du säger, att det pågår skit i bakgrunden. Det gör det ju för alla.

  2. Jättebra tankar som jag kan hålla med om. Jag kan också störa mig på Claras perfekthet även fast hon skriver om det operfekta ibland. Jag tror att det beror på att hon aldrig visar bilder på det operfekta, det går inte in på samma sätt då – ”en bild säger ,er än tusen ord”. När det bara aär det fina som visas så ör det det man ser, då är det svårare att tro att det finns operfekt där bakom.Jag försöker ofta påminna mig om att det inte finns perfekta människor som alltid mår bra och aldrig har det stökigt – men det är svårare att tro när man inte ser det. Jag hatar dendär perfekta ytan. Så jag postar ibland bilder med tvätthögar och stök på min blogg. Vill inte bidra till perfekthetsen. Det känns verkligare, ärligare och mer avslappnat.

    • Så kan det säkert vara. Jag störde mig extremt mycket på perfektionen, men nu läser jag bara bloggen mer sporadiskt, om jag vill vila huvudet med något vackert. Detta att jämföra liv är ju egentligen totalt sjukt. Jag hade också kunnat göra allt hon gör, men jag orkar inte. Jag hade säkert kunnat ha ett lika städat hem och lika fina kakor, men jag orkar inte göra allt. Därför är alla bilder jag lägger upp sådana som du nämner – alla står upp till midjan i skräp och tvätt hela tiden, till och med efter att jag städat.

      Perfektionshetsen är ju intressant. Det har alltid verkat vara två läger när man talar om modern perfektion, de som eftersträvar den och de som föraktar den. När hände detta? 90-talet?

      • Jo det var det, du ger ett annat perspektiv på ett så enkelt sätt. Och jag tänker då verkligen att kritiken mot Clara riktas mot henne för att hon (vad jag förstår) även kroppsligt närmar sig perfektion medan det alltså är helt okej att Schmenus visar upp en rumpa som inte är perfekt. Har försökt formulera detta i mitt huvud men det blev så tydligt nu. Om Clara istället visat upp bilder på en dallrig och gropig helt vanlig röv och skrivit att ”jag tränar inte för att bli perfekt men jag mår bra av det!” – hade hon blivit hyllad då istället? Eller åtminstone sluppit kritiken? I så fall är det ju kritiken som reproducerar normen.

  3. Jag funderade lite likadant. Kropp som kropp. Faktiskt. Ska vi kritisera Clara för hennes jeansrumpa, ja då ska det väl vara fritt fram för Apans mammaformer och Schmenus rumpa också. Men jag tycker inte det. Inte alls. Sluta kritisera kroppar punkt istället. Jag vill ha min kropp ifred och jag tror att många andra vill det också?

    • Detta att sluta kritisera och bedöma kroppar tror jag är ett stort steg på väg för ett mer accepterande samhälle. Att inte ta oss friheten att ordbajsa och bedöma andras kroppar är ett stort steg att vi inte kräver andras bekräftande över våra kroppar.

  4. jag tyckte brunhetens inlägg var ganska vidrigt. att anklaga kvinnor för att gå med håven för att man lägger upp bilder på instagram, va fan. så jävla ovärdigt.

  5. Ping: Tänk om kroppen bara kunde få vara en… kropp | mina Sanna ord

  6. Jag gillar ditt inlägg. Det jag funderar över är däremot varför Clara blir så kritiserad egentligen. Jag tycker inte att hon enbart skriver rosenskimrande, men i den mån hon gör det, varför väcker det sådana reaktioner? Finns det ett mått av avundsjuka i det kanske? Sticker hon ut näsan lite för mycket? Går det lite för bra för henne på lite för många plan? Hade en man verkligen fått samma kritik? Vad tror du och andra här? Jag tycker det är lite obehagligt att en del (jag menar inte just här och nu) genast verkar stämma in i kritiken och gläds åt att försöka dra ner henne. Det är nog glädjen över att ta ner henne som jag tycker är så obehaglig.

    • Jag skäms inte över att säga att jag är rätt avundsjuk på Clara och alltid har varit det. Jag tror att det är en stor anledning till varför folk är så snabba att kritisera – om man själv jämför Claras liv med sitt liv och finner att Claras är bättre, så är det ju lätt att vilja kritisera henne. Nu förenklar jag givetvis, men jag tror att många har en gnagande känsla av irritation eftersom Clara verkar ha det så bra på många sätt. Däremot vet jag inte om Clara får mer kritik än andra storbloggare. De storbloggare jag läst (mest kvinnor) har allesammans fått hinkar med skit över sig allt som oftast.

  7. Ping: Hur man gör en smörgås | Prinsessan på Ärten

  8. Ping: Vem har tillåtelse att visa upp rumpan i kampen mot utseendehetsen? | mina Sanna ord

  9. Ping: Hjälp! Min röv är större än min blogg | Åsiktsregistret

Kommentera

