BLOGGUTMANING! En mondo-utmaning utan feministisk like

Mitt användarnamn ”mondokanel” kommer ur det faktum att mondocane, mitt originalnamn, redan var taget av någon annan snabb wordpressanvändare. Mondo cane är från början en mer eller mindre fejkad italiensk sensationsdokumentär, och betyder nu, i filmsammanhang att något är sensationsartat och kanske inte helt sant. Hela dokumentären skall vara en resa jorden runt, där man tittar på de bisarraste situationerna man kan hitta, så givetvis blir det mycket efterkonstruktion och rent ut ljug.

Nåväl. Veckans bloggutmaning blir den första mondo-utmaningen, och eftersom det varit så mycket fokus på feminism, moral och sexualitet så är det väl bara lämpligt att jag tar den ultimata filmen att sammafoga de tre. Veckans bloggutmaning blir alltså….

   SWEDEN – HEAVEN AND HELL (1968)
Det finns inte mycket att säga om filmen som sådan. Det är en en mondo-dokumentär om den svenska sexualkunskapens påverkan på samhället, filmat av (katolska) italienare år 1968. Man slits mellan de där skrockande kommentarerna om bikinitjejer där man vill visa så mycket tuttar som möjligt, och starka varningar om hur ödesdigert farligt det är att vara sexuellt lössläppt, med bisarrt resultat. Otroligt roligt är att de flåsande italienarna tillbringar ungefär 75 minuter med att visa guppande tuttar och skrattande svenska flickor som solar på klippor, för att sedan med allvarlig röst förklara varför dessa flickor kommer att dö en fruktansvärd död efter ett kort och otillfredsställande liv. Hycklande? Jajamänsan. Roligt? You bet. Även ni som inte normalt följer min utmaning kommer att skratta tills ni gråter ryggmärgsvätska.
Värt att notera är att filmen hade den första versionen av mupparnas berömda ”Mah Nà Mah Nà”, samt att den har en totalt magnifik tagline: ”SWEDEN….. Where The Facts Of Life Are Stranger Than Fiction!”
6 thoughts on “BLOGGUTMANING! En mondo-utmaning utan feministisk like

  1. Åh, den här vill jag se! Först måste jag bara resa bort från universitets nätverk där man tydligen kan få ett vänligt mail ifall de upptäcker att man laddar ner film.

  2. Molto bene! Nu förstår jag äntligen hur det ambitiösa, känslokalla och supersexiga svenska samhället har format mig till den jag är. Jag måste nog ta av mig behån och gå ut och jogga lite för att smälta alla insikter.

Kommentera

