THE STRANGE VICE OF MRS WARDH-feminsm

Maggie May har tittat på den senaste filmen i min bloggutmaning, THE STRANGE VICE OF MRS WARDH. Hennes recension finns här. Nu ser jag fram emot att höra vad min läsare Pomperipossa tycker om den – jag hoppas verkligen att den går hem här också, men jag är lite orolig. Jag är orolig på grund av problemen som tas upp av Maggie, problem som jag så väl känner igen. (Ni får ursäkta att jag slänger upp trailern igen, men det är en jäkla bra trailer!)

Rörande italiensk exploitation är kvinnor nästan alltid ett problem. På samma sätt som i mycket av den japanska exploitationkulturen har våldtäkt och sexuellt våld en komplex roll, men av delt olika anledningar.

I den italienska filmen är våldtäktskulturen en karikatyr av sig själv – kvinnor blir aldrig tagna på allvar, oavsett om de säger nej till sex eller om de vittnar om mord, och ursäkterna för detta är ofta underligt gammalmodiga. Antingen är det en extrem Madonna-Hora-syn där en kvinna förtjänar att bli våldtagen om hon skrattat för högt, eller också viftar man bort hennes ord med prat om att hon är hysterisk, trött eller stressad, och därför helt enkelt inte vet vad hon talar om. Jag har sett filmer där kvinnan har blivit attackerade av en ökänd mördare och skrikit sig hes, med skärsår i kläderna och blod rinnandes, och hon fortfarande blivit ”lugnad” med orden ”Så, så…. du är inte dig själv, du inbillar dig. Du ramlade säkert bara.”, och dylikt.

I den japanska exploitationfilmkulturen har sexuellt våld en central del därför att det är i det närmaste nödvändigt. Jag har ännu inte sett en japansk exploitationfilm utan att någon har blivit brutalt våldtagen, ofta därför att det är det enda sättet för kvinnan att släppa till – av någon anledning slutar våldtäkterna ofta i det känslosammaste älskog, i andra fall är det ett sätt att föra handlingen vidare då hämnd är ett centralt motiv och sexvåld en bekväm ursäkt för hämnd.

En film som illustrerar detta med sexuellt våld som något utvecklande mycket väl är den koreanska filmen BAD GUY från 2001. En tystlåten gangster kidnappar en fin medelklassflicka på väg mot universitet och äktenskap och tvingar henne in i prostitution. Hennes vilja bryts ner i samma takt som hennes självrespekt och när hon till sist har chansen att lämna prostitutionen och gatulivet bakom sig, finner hon att hon inte passar in i samhället längre – hennes sätt att tänka och fungera är på ett så annorlunda plan att hon aldrig kan fungera i ett normalt samhälle. Filmen frågar om förändringen är till det bättre eller sämre, och även om det vänder sig i magen måste man erkänna att hon nu har känslor och tankar som hon aldrig skulle haft som fin oskuld, och även om hennes älskare/hallick låter henne betjäna torskar ur en pickup för att förtjäna deras dagliga bröd, så älskar de varandra på ett nästintill oskuldsfullt sätt, mitt i misären. Frågan som ställs är: Är kärleken det största som finns? Bisarrt nog avslutar filmen med en sirapssöt sång om Jesus av vår egen Carola.

Nå, åter till giallon och STRANGE VICE. Det kan vara nog så svårt att bortse ifrån problematiska kvinnoporträtt, eller, som i det här fallet, mansporträtt. Det jag tycker så mycket om i mycket av exploitationfilmen är hur tydligt det är – medan hollywoodfilmer cyniskt polerar filmer igenom testgrupper för att se till att kunna få största möjliga publik, är giallon ofta totalt öppen med sina osympatiska karaktärer. Man tycker inte om dem, man ser vad som är fel med dem, och det kan vara svårt att svälja, men det är i mina ögon intressantare än perfektion och snällhet. Är STRANGE VICE ett feministiskt verk? Bara såtillvida man ser det som en bekräftelse att man som kvinna aldrig kan lägga sin lycka i händerna på en man, utan måste vara beredd på att rädda sig själv för att kunna vara säker.

2 thoughts on “THE STRANGE VICE OF MRS WARDH-feminsm

Kommentera

