Angelina Jolies bröst

Bäste läsare. Jag får många träffar på det här ilägget från facebook, och har ingen aning om vad det kommer ifrån. Kan någon göra mig en vänlighet och nämna var detta har blivit länkat? MVH Jag är nyfiken Lisa.

Det kan väl inte ha undgått någon att Angelina Jolie har genomgått en dubbel mastektomi i förebyggande syfte då hon tydligen har bröstcancer i familjen och bär på cancer-genen.

Jag tror inte att någon kan bli speciellt förvånad att höra reaktionerna, men nog blir man besviken alltid? Idag har jag läst om amerikanska mamma-organisationer som ansett att hon genat och fuskat genom sin operation, när hon ju kunnat försöka leva hälsosamt och äta biologisk mat och sådant för att minska risken istället, andra har anklagat henne för att ha genomgått operationen för att få en ursäkt att skaffa stora fejktuttar (min man har hållt koll på historien, så be mig inte om några källor – han har bara entusiastiskt återberättat vad han läst i onlinetidningar idag). Precis hur det skulle kunna vara att ta en genväg för lat-Angelina att ta bort bägge brösten är inte helt klart, men antagligen är tanken att Angelina lätt kunnat minimera risken genom att resa tillbaka i tiden och döda de förfäder som burit på genen. Andra alternativ jag själv sett föreslås är att hon går till cancertest varannan vecka (argumentet är att hon är rik och därför har råd med det) eller väntar så länge som möjligt innan hon måste ta bort brösten – framfört av medlemmar ur den stora massan, som tydligen anser att Angelina Jolie har en skyldighet att ha kvar sina bröst så länge som möjligt.

En annan underlig aspekt jag själv upptäckt är hur man verkar fokusera mycket på hur Brad Pitt tar den hårda nyheten att hans fru har måst genomgå operationen – eller snarare, hur Brad Pitt känner om det faktum att hans fru inte kommer att ha sina berömda tuttar kvar. Jag känner verkligen med Angelina Jolie här. Tänk er att gå omkring med två tickande bomber på bröstet, och inte veta vad som kommer att hända, med familjemedlemmar som dött och andra som blivit sjuka, och när man äntligen bestämt sig för att ta bort kroppsdelarna så kastar sig media över dem och tycker synd om mannen, som om det vore hans bröst som hon amputerat.

Vilket för mig till min huvudtanke i hela den här sorliga historien: vem har egentligen makt? Anledningen till att man vill bli berömd är antagligen därför att man vill ha pengar, glamour och just makt, men vad innebär egentligen detta? Som stjärna är du väldigt lite mer utanför än din kropp, vilket måste vara en extrem press. När Jon Hamm klagar över all uppmärksamhet hans stora penis får undrar jag alltid om han någonsin har den diskussionen med sin Mad Men-kollega Christina Hendricks, som ungefär aldrig har presenterats eller diskuterats utan hennes kropps kurvor. Till och med när hon uttryckligen krävt att hennes kropp skall stå utanför diskussion så tas hennes ”full figure” upp, och i en okänd intervju vägrade hon att svara på frågor som rörde hennes kropp med resultatet att hon fick rykte att vara en stroppig diva trots att det uppenbart var journalisten som klantat sig.

Vad innebär då allt detta? Angelina Jolie, en uppenbart komplex, smart, intressant kvinna som begränsas till sin kropps kurvor, Christina Hendricks som förväntas finnas tillgänglig för att diskutera tuttar och bröst istället för nya engagemang eller projekt. Varför finner vi oss i att kvinnor begränsas å det extrema. Till och med när det handlar om en svår situation i Jolies liv, ett val jag inte kan tänka mig ha varit lätt, så kritiseras hon offentligt av svettiga onanister därför att hon valde säkerheten i ett platt bröst. Som om man som kvinna har en skyldighet att länga sig fast vid sina bröst med allt man har, så länge de kan anses attraktiva av andra. Jag vill höja mitt (icke-existerande) glas till Angelina Jolie, därför att hon valt hälsan framför andras bild av hennes sexualitet, därför att hon som sexsymbol tar ett beslut som kommer att vara obekvämt resten av livet även om man bortser från smärtan som vilken kvinna som helst skulle uppleva. Att Angelina Jolie tagit detta beslut innebär inte bara något för kvinnor som riskerar cancer, utan något för alla kvinnor. Hennes kropp är hennes egen, och hennes val är hennes egna att ta. Klagomålen är bara en illustration av mycket som är fel i samhället.
2 thoughts on “Angelina Jolies bröst

  1. Men man måste väl, även om det är risk för ens eget liv och att ens barn ska förlora sin mamma i förtid, prioritera att se snygg ut. At all times. FYFAN för henne som väljer bort sina BRÖST. Hade det varit en arm hade det diskuterats men inte på samma sätt. Jag och mina syskon har varit tvungna att ta i den här problematiken också, och min syster har mötts av skrynkliga ansikten av misstro och ”varför skulle du välja att ta bort fullt friska bröst??” Ja, vem vet hur länge dom är friska? Tätare mammografier och återfallsrisken (för tydligen blir man inte frisk på riktigt, har vi fått lära oss den hårda vägen) är kanske inte värt att ha kvar brösten tills något händer – då är det ju försent.
    Säkerhet före snygghet, varför är det så obegripligt?

    • Hade det varit en man hade ingen sagt något alls. Hade Brad Pitt behövt operera bort sin näsa hade ingen oroat sig över att Angelina skulle finna honom mindre attraktiv, han hade hyllats för sitt mod och blivit höjd till skyarna som representant för de med cancerrisk.

Kommentera

