Nördskammen

Okej. Jag vet. Jag vet att det inte finns någon anledning för det här inlägget eftersom utvecklingen redan har gått förbi det här steget. Man klagar inte på nördidentifierade längre, man klagar inte ens på de som klagar på de nördidentifierade. Men. Det händer fortfarande.

Ibland råkar jag höra folk som blir glada över att någon de bryr sig om (kändismässigt) gillar något de gillar, eftersom de gillar nördsaker som Wolverine eller THE BIG BANG THEORY vilket är skämmigt. Och jag vet att jag är den sista i hela världen att hacka på självbelåtna nördar, men jag blir så himla frustrerad.

Det finns här två möjliga scenarion: det är faktiskt skämmigt att vara intresserad av mainstream nördfetish, alltså enorma hollywoodfilmer och en av de populäraste sitcomen på tv idag. Det är det första alternativet. Det andra alternativet är att det faktiskt inte är så skämmigt att gilla modern tv, och de som säger att det är skamligt gör så därför att det är lite häftigt att behöva skämmas över sina nördiga intressen. Jag skulle nog säga att mitt eget intresse för grindhousefilm gränsar på det nördiga – det finns många filmnördar därute som är större än jag, men det är min största hobby och därför det som står ut – men jag skulle aldrig skämmas över det då ingen vuxen människa idag bryr sig om ens intressen.

Jag är släkt med en människa som under flera år var oförmögen att köpa sin flickvän en förlovningsring, eftersom han ”lånade” pengar ur Förlovningsringskontot hela tiden. Vad gjorde han med alla dessa pengar? Han köpte Lego. Han spenderade tiotusentals kronor på Lego och fortsätter än till denna dag att lägga tusentals kronor i månaden på Lego, efter att räkningarna i deras gemensamma hushåll är betalda. Skäms han över detta? Nej, därför att han är en vuxen människa som inte blir mobbad för sin hobby.

Och måste vi låtsas som att det är en nördgrej att titta på THE BIG BANG THEORY? Jag har försökt titta på programmet flera gånger, så jag vet att det inte är det. Detta är inte lika stort, men jag ser fortfarande än till denna dag hur före detta kollegor förklarar hur nördigt det är att titta på programmet eftersom det är så jävla smart. Såhär är ett BIG BANG-skämt.

Penny: Sheldon, can you please come out of the bedroom? You’ve been in there for four days. (HAHAHAHAHAHAHA!)
Sheldon: I’m busy. Leave me alone. Or rather, leave me food – a bowl of soup with animal crackers would be nice, and those pink cup cakes for afters. (HAHAHAHAHAHAHA!)
Penny: Sheldon, what are you doing in there?
Sheldon: I’m working on something which’ll change how we live forever.
Penny: What?
Sheldon kommer ut och är utklädd till skalbagge: This. (HAHAHAHAHA! HAHAHAHAHAHA! WOOOOOOOOOH! WOOOOOOH!)
Penny: How will this change how we live forever?
Sheldon: You don’t think it will?
Penny: Oh you mean how us in this apartment will live forever, I get it….
Sheldon: But of course. Did you think that the word ”we” could only apply to mankind? That is illogical. (HAHAHAHAHAHAA!)

Det är ju inte smart. Bara för att de skämtar om hur långa ord som finns så gör det inte skämten bättre, och det är ju inte som att någon faktiskt avslutar ett avsnitt och tänker ”shit vad coolt, nu förstår jag vad de talar om på kemilektionen”. Jag säger inte att man inte kan tycka att det är roligt, men även om det vore nördigt hade det inte varit skamligt. Även om man hade haft nördiga intressen hade de inte varit skamliga. Ingen skäms över att gilla D&D eller dataspel idag, så varför måste vi fortsätta låtsas att vi lever i en high school-film från 80-talet där precis alla är nördarna som får hämnd mot de glamourösa, arga mobbarna?

Det närmsta man kan komma nördar idag är de där skrikiga människorna som älskar Justin Bieber eller Twilight-serien, och det finns banne mig gott med glamourösa människor som ”skäms” över att de gillar seriefigursfilmer, som klankar ner och hånar dem tillsammans med alla andra.

5 thoughts on “Nördskammen

  1. 1. Jag tycker nog din släkting ska skämmas litegrann för bristen på förlovningsring och att låna pengar frpn just det kontot. Lego är fine, men ringen va fan!
    2. Jag känner old-school-nördar och är gift med typ Leonard. Vännen som fick ihop oss är typ Sheldon. Jag är dock inte Penny, och inte hemska Amy heller… skit samma, jag STÖR MIG SÅ på vanligt folk som känner igen sig i BBT. Och som tror sig vara nördar för att de känner igen sig BBT. Som du så fint beskirver, så består ju skämten allt som oftast av väldigt traditionella sitcomskämt. Men jag har varit på fest en gång, som i sin totala nördighet gör minnet till ett stående inslag på alla familjefester eftersom min syster har omskolat sin ubernörd till att fungera bättre i samhället och förstår preciiiiis vad jag menar. Vi snackar 99% killar med stora ryggsäckar, på en tillställning som försökte vara något helt annat. Äh det går inte att beskriva så här kort… JAG VET VAD JAG SNACKAR OM iaf, och det har gått lite inflation i nördbegreppet tycker jag. De här unika typerna finns fortfarande om man kolalr efter, och de känner igen andra saker i BBT. Det har säkert hänt i takt med att nördar har blivit ett mer respekterat folkslag i sverige, förmodligen det i sin tur i takt med att de har börjat tjäna pengar. Många klär sig som vanligt folk och många av nicks kollegor ser ut som vilken hipp hipster som helst. (Av nån anledning gick de inte till tidigare nämnda fest, det var som att ett memo hade nått ut till bara hipstrarna). Så det gör ju att det helt klart inte är lika ocoolt att vara oldschoolnörd, vilket även BBTs succe visar. Men de har ju också gjort det ganska enkelt för sig… och kanske det också gör att nörden blir än mer accepterad. Förutom nördiga kvinnor då för Amy är ju ett monster. Nu känner jag att jag inte tycker om BBT längre. 😦 Vår sheldon har en superhärlig flickvän!

    • 1. Ja alltså, han borde ju skämmas pga sin dåliga planering, självdisciplin och prioritering. Däremot tycker jag att han borde skämmas mindre än om han tagit pengarna och typ supit bort dem.
      2, Jag har inget emot att folk kallar sig nördar och vill inte att man skall ha sådana där nörd-kriterier. Sådant slutar alltid med hipstertrams. ”Öööööhhh, men du började ju bara läsa serier EFTER Spindelmannenfilmen!” Det finns ju skitmycket människor, precis som du säger, som är sådär speciella, men de gör ju oftast ingen stor grej av att det är skämmigt att vara nörd eftersom de är vuxna nog att bara vara den de är och låta det vara bra.
      3, Jag vet inte om jag tittat på tillräckligt många BBT för att förstå hela din beskrivning.

  2. 1. Sant!
    2. Nä jag står inte heller för några nördkriterier alltså, och de kriterierna brukar slå som hårdast mot tjejer så jag är fett emot det – MEN, det är ändå störigt med folk som kallar sig nördar på ett koketterande vis som om det fortfarande vore töntigt att vara nörd. Och jag tror det har blivit lättare för de speciella nördarna att oskämmas för att det har blivit mer hippt och de får mer respons på vad de faktiskt gör. inte bara hur de är. vilket jag ju tror beror på att nördkriterierna har mjukats upp så jag kan ju inte vara så neggo…
    3. Jag gick igång lite väl mycket hehehehe hänger inte riktigt med själv. Sen har jag gått runt hela dagen och tänkt vad konstigt att jag blir sur på hur de visar Amy men inte Sheldon, som ju också är en monstervariant av klassiska typer i vetenskaps- och datavärlden. Eller indiern vad han nu heter. Oooh det är så mycket som är lite lite olämpligt i BBT.

  3. Mitt största problem med TBBT är at dom gör inte skämt som ”bara nördar” kan skratta åt, dom gör skämt var man bara ska skratta åt nördarna! Så precis som du säger, ”high school-film från 80-talet”, bleh. Och på dessa urtråkiga skämt så slängs det inn en hel jävla del sexism också(mest mot kvinnor forstås men också en hel del mot män), samt rätt obehagliga relationsdynamiker som framställs som normala eller ”roliga”. Jag tyckte endå om programmet i början, och tänkte ”Yes, et program för nördar som gillar pop-kultur referencer!”, men så skavde det mer och mer…

    • Grejen är väl att nördar oftast gillar undergroundkultur. Det är min definition av en nörd, någon som är väldigt passionerad om något ovanligt. En hipster, fast med en bakgrund som mobbad typ.

Kommentera

