BLOGGUTMANING! Lite mer gult, om jag får be

Jag har ju en läsare som följer min bloggutmaning. Maggie May. Med undantag för den gången jag utmanade henne att kolla på BLAZING MAGNUM, den gången jag utmanade henne att kolla på CANNIBAL HOLOCAUST och den gången jag utmanade henne att kolla på MANDINGO så har alla filmer gått hem ganska bra, så det talar ju sitt tydliga språk. I och med att jag blev delad på facebook (som ett annat stycke kött) fick jag fler spontanläsare som jag helhjärtat vill uppmana till att följa min filmutmaning. Ni kommer skratta, ni kommer gråta, det kommer att förändra era liv.

I veckans utmaning tipsade Maggie om att psykologiska thrillers är hennes melodi, och jag står konfunderad. Nog har jag tillräckligt med psykologiska thrillers i bagaget – allt från DRESSED TO KILL med Michael Caine, till klassikern DON’T LOOK NOW som är en fantastisk psykologisk skräckfilm som alla bör se. För att lätta upp stämningen lite så väljer jag istället en till giallo, den här gången en riktigt stor giallo som är så generisk som man kan komma i genren. Sex, blod, rakblad och psykologi blandas med Ivan Rassimov (yum!), George Hilton (yum!!!) och Edwige Fenech med fantastisk musik precis som vanligt. Veckans film blir alltså….

   THE STRANGE VICE OF MRS. WARDH (1971)
Edwige Fenech är en förvirrad ung kvinna. Hon älskar sin äldre, triste make men hon dras hela tiden tillbaka till minnet av Ivan Rassimovs armar, eftersom han tycktes förstå hennes förkärlek till spontan S&M. Hon försöker undkomma sin underliga last, nämligen att hon blir sexuellt upphetsad vid åsynen av blod. När hon träffar den attraktive George Hilton dras allt till sin spets, speciellt då det härjar en mördare mitt ibland dem. Vad kommer egentligen hennes mörka lustar ifrån, och vad kan hon göra för att förbli trogen sin man?
Anledningen till att hon heter just Mrs. Wardh är vida berömd. I Italien finns en mycket känd och inflytelserik familj vid namn Ward som hotade att stämma producenterna när filmen precis skulle släppas. Alltså lade man till bokstaven H och hoppades på att ingen skulle dra kopplingen. En stämningsfull, glamourös och effektfull giallo som alla gialloälskare borde ha sett. Slutet är nästintill perfekt – det enda som saknades var att de bägge i bilen skulle kyssas.
Igen – jag avundas alla som ser den här filmen för första gången.
8 thoughts on “BLOGGUTMANING! Lite mer gult, om jag får be

Kommentera

