JAG ÄR NYFIKEN

Jaha. Jag blev så Lena Nyman-sugen att jag var tvungen att titta på GUL-filmen i JAG ÄR NYFIKEN-serien. Det gick sådär. En av mina favoritfilmer när jag var liten var SLÄPP FÅNGARNE LOSS, DET ÄR VÅR!, och för mig kommer Lena alltid att vara bagaren Frida på ponny.

Jag ogillade alla karaktärer utom Olof Palme och var på tok för cynisk för politisk passion och sexuella problem. Däremot tyckte jag att den första förälskelsens förtjusning var vacker.
Mest av allt blev jag sugen på att titta på SLÄPP FÅNGARNE LOSS! igen.

4 thoughts on “JAG ÄR NYFIKEN

    • Ja, jag måste säga att jag funderat väldigt mycket på filmen, så den var ju onekligen tankeväckande. Hmmmm. Det kommer nog dröja innan jag drar fram BLÅ.

      Vad tyckte du var speciellt intressant med filmen?

      • Första gången jag såg den gula filmen tyckte jag att den var så underbart filmad, älskade Lena Nymans karaktär och sympatiserade bara djupt med henne. Sedan såg jag blåa filmen och tyckte också den var bra, uppskattade hela den dokumentära prägeln, samhällskritken. Och sedan älskade jag just att Lena Nyman var så trygg med sin kropp och aldrig bad om ursäkt och att sexualiteten skildrades på ett så befriande öppet sätt.

      • Jag är alldeles för gammal, känner jag. Jag sympatiserar och känner igen mig i Nymans karaktär, helt klart, men jag blir bara så himla irriterad på att hon är så naiv. Men det var ju en spännande tid, och man är ju idiot om man tittar på den med efterkloka ögon. Till stor del tycker jag att karaktären symboliserar hela den tiden, med sin kamp och sin naivitet.

Kommentera

