BLOGGUTMANING! Kom igen nu, mina damer.

När jag läser mitt inlägg från igår vrider jag mig olustigt hela tiden. Jag verkar gnällig, martyraktig. Jag vill återigen klargöra att jag verkligen inte anklagar mina läsare för att vara ointresserade av det jag skriver, eller för något annat för den delen. Jag antog att ingen var speciellt intresserad av film eftersom så ofta är fallet, och mina filminlägg är skrivna endast för mitt eget nöjes skull snarare än för att vara intressant läsning. Jag underskattade mina läsare, och jag ber om ursäkt. Jag ber dessutom om ursäkt för att jag framstog som snyftig komplimangsfiskare. Jag skäms.

Men! Intet ont som inte har något gott med sig. (Ja, jag vet att detta inte alls är sant, det finns mycket ont som inte har något positivt med sig alls, men i det här fallet så förde det med sig något gott. Om det nu inte var så att du, läsare, är en av de som ogillar mina bloggutmaningar – då är gårdagen ett exempel något ont som inte förde något gott med sig alls.) Jag är nu sporrad att dra igång min bloggutmaning igen, och jag har några riktiga superfilmer att sätta tänderna i. Jag tänkte börja med en film jag såg nu i veckan och som fick mig att förtjust klappa i händerna mer än en gång, nämligen….

EYES BEHIND THE WALL (1977)

Fernando Ray (från Buñuels THE DISCREET CHARM OF THE BOURGEOIS, THAT OBSCURE OBJECT OF DESIRE) spelar Ivano, en äldre författare i rullstol. Han har ett ljummet, lite konstigt förhållande med sin fru, den vackra Olga, som han drar in i en underlig lek där han hyr ut ett Big Brother-hus och övervakar hyresgästen för att få inspiration. Hyresgästen Arturo (John Phillip Law, från Bavas DANGER: DIABOLIK) fascinerar paret genom att spela fantastisk (hm….) musik, göra gymnastiska övningar naken, läsa böcker om filosofi och biologi och allmänt bete sig konstigt. Ivano känner att han måste spionera mera genom sin fru, för att kunna få mer inblick i hyresgästens själ – allt endast för att kunna få inspiration till sitt skrivande, givetvis.

En lustig del av handlingen involverar butlern Ottavio, som är besatt av sin matmor Olga och stjäl hennes pubeshår som fastnat i avloppet efter att hon har badat och sparar det i en plastpåse. Så har han andra saker för sig som var så totalt oväntade och chockerande att min haka hängde nere vid knäna nästan varenda gång han var med i en scen. Slutet är lite plötsligt, det medges, och det finns enorma problem med filmen, men underhållningsvärdet är oändligt. Skall du se en enda film ur min bloggutmaning är detta inte ett dåligt val. Filmen kan vara svår att hitta, speciellt textad, och eftersom den inte finns till försäljning (rätta mig om jag har fel, så tar jag ner detta), så finns den att ladda ner här. Jag vet icke var  mitt exemplar kommer ifrån, så jag kan inte garantera länken.

2 thoughts on “BLOGGUTMANING! Kom igen nu, mina damer.

    • Vilken var din favoritscen? Jag gillade scenen där han gymnastiserar, för den var så oväntad. Så gillade jag scenen där han blev påsatt i baken av dansaren, för den var också oväntad.

Kommentera

