Är det någon som gillar film, eller?

Min största passion. Är det filmen, eller är det uppmärksamheten?

Ibland vill jag tvinga alla mina (fyra) läsare att titta på mina filmer och diskutera dem med mig. Ibland vill jag tvinga alla att titta på fem-sex olika filmer i alla genrer jag tycker är intressanta, så att de kan säga intressanta saker om filmerna eftersom de vet vad de talar om. Ibland vill jag binda mina läsare med elkablar och gå runt dem och le med uppspärrade ögon som en rädd pedofil medan de tittar på filmerna, i vetskapen att de kommer att förbättra livet på alla inblandade.

I helgen såg jag en så fantastiskt underhållande film,  EYES BEHIND THE WALL, med Buñuel-stammisen Fernando Ray och John Philip Law. Den var verkligen så bra att jag satt och älskade den hela tiden.

Ikväll såg jag BOOGIE NIGHTS, och har så många tankar och reflektioner som jag benat ut. Igår såg jag AGUERRE, THE WRATH OF GOD, en av Herzogs filmer med den skogstokige skådespelaren och antagligen dottervåldtagande pedofilen Klaus Kinski.

I veckan såg jag THE CRIMES OF THE BLACK CAT, en dansk giallo som var extremt pajig men inte helt otrevlig om man bortsåg från hur trist och plagierande den var. Jag vill skriva om alla dessa filmer, men jag känner mig alltid så tjatig. Jag vet ju att ingen egentligen är intresserad utan bara scrollar förbi till inläggen med lustiga illustrationer.

Kort sagt funderar jag på att dra igång min bloggutmaning. Vem är med mig?

9 thoughts on “Är det någon som gillar film, eller?

  1. Jag scrollar då icke förbi! Sitter ju bara och väntar på att bloggutmaningen ska vakna till liv. Jag vet att jag var himlarns kass sist, men nu känner jag i hela kroppen att jag behöver mer film i mitt liv,

  2. Läser gör jag alltid men när det kommer till att se filmerna….vi kan väl nöja oss med att säga att det inte går lika bra…:)

    • Nu känner jag mig ful. Det var alltså inte menat som gnäll om hur folk inte tittar på mina filmer, utan mer som att jag fattar att jag kan framstå som trist ibland med mina filmer. Jag förstår ju hur det kan vara tråkigt att läsa om eftersom det är inlägg jag skriver mest för att skriva av mig snarare än för att skriva ett intressant inlägg jag tror kan vara kul att läsa, det var så jag menade. I vilket fall är det verkligen värmande att höra att någon skall kolla på dessa två gigantfilmer pga min blogg.

  3. Nejdå det beror inte på att något saknas i recensionerna. Det har snarare med bristande ork och tidsbrist att göra (ensamstående mamma). Och en misstanke om att det inte är min typ av filmer. Har dock tänkt prova någon mer någon dag! Än finns det hopp för mig 🙂

    • Jag menade mer generellt, om du tyckte att det fanns något i recensionen som kunde vara en intressant grej att läsa om. Genus/feminism är väl det uppenbara exemplet, men jag funderade på om det var något som du, som inte tittat på filmerna, tänkt på.

Kommentera

