Jag kan förändra världen, woohooo!

I morse möttes jag av en facebook-bild som fick mig att dra till med en spontan Liz Lemon-himling med ögonen. Oh, brother!

Hjälp oss rädda bensinpriserna!

Jag behöver nog inte ens dra igång en halvt irriterad, halvt road utläggning om hur totalt genomidiotiskt detta är, men det relaterar till något jag upplevt på jobbet nu nyligen.

På mitt arbete ringer jag kunder till en av sveriges största elleverantörer. De kunder jag ringer idag är kunder via ett företag som vi kan kalla Företag M som har upphandlingar med olika elleverantörer, där den elleverantör med lägst priserbjudande i upphandlingen vinner kundkontrakten. Jag erbjuder dem att stanna kvar som direktkund efter att deras kontrakt med Företag M löpt ut, och de kan då få lägre pris och allmänt bättre villkor än de har idag (med ”bättre” menar jag att jag anser dem som mer fördelaktiga, däremot finns det ju människor i andra situationer där de inte är lika fördelaktiga). Trots att de betalar mer idag säger många nej, de vill inte vara direktkund eftersom de ser det som att Företag M är ett slags facklig organisation för elkunder, där Företag M tvingar ner elpriserna med hjälp av konsumentmakt. I det långa loppet hjälper de alltså till på precis samma sätt som i den idiotiska facebookbilden, och då kan det ju vara värt att betala lite extra. Rätt? Fel.

Företag M är givetvis inget företag som har som mål att pressa priserna. De elleverantörer som vill vara med och lägga bud på elkundernas kontrakt betalar dyrt för detta privilegium, vilket innebär att de ökar priserna för att kunna gå med vinst. Det är dessutom givetvis inte alla elleverantörer som är med i upphandlingarna, utan bara de som kan tänka sig att betala för kundkontrakt, vilket innebär att det kan vara två eller tre eller bara en leverantör med i upphandlingen, och att kunderna får ta det bud som erbjuds. Inte nödvändigtvis marknadens bästa elpriser, med andra ord, och inte en organisation där du tar ställning mot höga elpriser och utnyttjar din konsumentmakt. Företag M har på intet sätt ljugit, men deras marknadsföring har varit listig – de spelar på folks önskan att göra skillnad hemifrån soffan, att kunna utföra ett välgörande och ställningstagande ändamål när de slår på lamporna. Enklast möjliga räddning av elmarknaden – du spar pengar och är en nagel i ögat på de där onda elfirmorna samtidigt.

Företag M är inte ett ondskefullt företag, på intet sätt, och det finns många fördelar med det. Fördelen att man pressar elpriserna, får marknadens bästa pris eller sluter sig samman mot elleverantörer, de fördelarna däremot skulle jag inte säga att man får med Företag M. Det är ett företag som är vinstdrivande, ett helt vanligt företag som har väldigt bra marknadsföring. Det faktum att människor faktiskt på fullaste allvar tror att de tar politisk ställning genom att gå med i ett visst företag för att få sitt elkontrakt utauktionerat är nästintill rörande.

Ungefär som att tro att man tar politisk ställning och drar sitt strå till stacken för våra elpriser genom att dela en mycket dåligt skriven text på facebook. Aldrig har det varit enklare att rädda världen. Det finns en anledning till det.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s