Uppdatering för bloggutmaningen

Maggie May har tagit sig i kragen och tillbringat tid på det bästa av sätt – inte med att plugga, inte med att vila, utan med att titta på Lisas film.

En liten recap: mina senaste två utmaningar inkluderade mondodokumentären CHAINED GIRLS som hanterar det kontroversiella ämnet kvinnlig homosexualitet anno 1965, samt blaxploitationklassikern BLACK BELT JONES med fabulous Jim ”The Dragon” Kelly.

Ahhh, jag hade glömt bort hur spännande trailern var. Nå, Maggies recension av filmen finns att läsa här. Inte helt oväntat blev den en hit, eftersom alla älskar den filmen.

Nu hör jag er undra: ”Men hur blev det egentligen med ditt wild card, BLACK BELT JONES, Lisa? Gick den hem eller floppade den hos tittaren?” First och främst, låt oss påminna oss om hur den trailern ser ut.

Dålig kvalitet, men lockande, inte sant? Recensionen finns att läsa här.

Nå det blev (som väntat) lite knas med genussidan, men vad kan man vänta sig i en blaxploitationrulle av den här stilen? Givetvis skall man vara medveten om strukturer som kan påverka ens världsbild, men vi får icke förglömma att vi fortfarande talar om en tid då samhällstrukturerna (inklusive sexism och rasism) var inte bara accepterade, utan till stor del uppmuntrade. Jag ser det som inte bara ett genusfel, utan mer som en glimt in i samhällsstrukturen, och det gör mig så mycket säkrare just i detta att grindhouse är mycket mer antisexistisk och antirasistisk än mycket av det som stora studios skapade och, jo, fortfarande skapar. Visserligen kan man titta på de nakna brösten och kalla det sexism, men det är att glömma bort att se bortom kvinnokroppen. Fast jag är ju grymt partisk.

Nåja, nu är vi ikapp med bloggutmaningarna. Alla är så upptagna att jag knappast tror att det blir något mer inom den närmsta tiden om inte annat, men jag måste säga att jag saknar detta att skriva om filmerna. Är det dags att skaffa sig en ny hobby eller dags att försöka hitta lite nya vänner som jag kan tala film med? Den som lever får se.

Kommentera

