Blandband + NSFW

Ännu en lördagkväll som har varit över förväntan. Jag började blogga lite om våldtäktsbudskapet i Ted Gärdestadlåten Buffalo Bill, men jag orkar inte riktigt hitta på intressanta saker att skriva om den, så det får ni fundera ut själva istället. Det får bli lagom intressant inlägg om filmerna jag sett i dagarna istället.

1, BASIC INSTINCT. Tjo, vilken film! Jag skrattade och flamsade och jublade nästan varje minut av den här filmen, herregud vilket trashigt, snaskigt trams! Jag hade faktiskt aldrig suttit och tittat på hela filmen rätt igenom, och den var över förväntan; ingenting var vettigt för fem öre och den hade säkert nästan hälften av alla filmstereotyper någonsin. Den var roligast om man låtsades att Sharon Stone var djävulen och skyldig.

2, HITCH HIKE. Igen, jag hade aldrig faktiskt satt mig ner och tittat på den här filmen från början till slut. Och vilken upplevelse det var! David Hess, Franco Nero och Corinne Cléry, tre starka skådespelare och ett fantastiskt sountrack – för att inte tala om hur intressant manuset är! Åh, så spännande, och det talade ju för Neros talang att han fick t.om. mig att sluta åtrå honom ett par minuter eftersom han var en sådan fantastisk skitstövel.

3, Ett blandband. Alltid lika spännande att avsluta en kväll med. För er som inte har upplevt glädjekällan som är ett filmblandband uppmanar jag er att söka rätt på ett pronto, gärna ett från SKELETON FARM då de alltid är välgjorda, underhållande och i de flesta fallen ganska mjuka. Tråkigt nog finns det inte mycket på youtube för att illustrera, men ett smakprov från ett halvdant halloweenavsnitt finns här.

I övrigt har jag funderat litegrann på detta med 50 SHADES OF GREY och genus. Vore det inte intressant att läsa andra böcker i samma genre (THE HISTORY OF O, VENUS IN FURS, typ alla av Guido Crepax’ serier) på samma sätt, i samma ljus och samma analytiska anda? Nu orkar jag inte läsa 50 SHADES – inte hittills iallafall. Men om så vore, skulle det inte vara intressantare att få den läst på samma villkor som klassikerna?

Kommentera

