Våldtäkt / Stöld

Den här bilden är ganska populär. Jag ser den på många olika ställen, och den stör mig lika mycket varje gång.

FuckPatriarchy

Faktum är att hela liknelsen mellan stulen plånbok och våldtäkt är så bisarr att jag blir konfunderad varje gång jag hör någon fnysa om att man låser dörren varje gång man går hemifrån och dylika tankegångar. På samma sätt blir jag förargad när jag hör människor kalla prostitution att man ”säljer sin kropp” eller någon säger att ens partner blev stulen av en annan man/kvinna, som om en sexakt är ett objekt man kan ta av någon eller ge bort till någon. Att ha sex med någon är inte att ge någon något på samma sätt som att det inte är att ge någon något när man springer med någon, sjunger med någon, dansar med någon, pratar med någon osv. En sexakt är en akt man kan göra med sig själv eller andra. Om någon jämför en människa med ett objekt som kan stjälas, då ligger problemet i den personens människosyn och inte på situationen i sig.

Hela tankegången att sex på något sätt kan ges, det har sin botten i att kvinnor inte har någon sexualitet och bara tillåter sex hända med sin kropp, vilket gör deras kroppar till objekt. Jag vägrar att se på sex mellan två människor som något annat än att två människor genomför en aktivtet tillsammans, inte att den ene ger ett objekt (en plånbok, en donation osv) till någon annan. Att likställa kvinnokroppen (eller manskroppen, men oftast kvinnokroppen som diskuteras när man talar om att man kan förhindra våldtäkt genom att ”inte lämna dörren öppen när man går hemifrån”) med en plånbok även i argument som det ovan, som försvar att det aldrig är okej att stjäla en plånbok, det är att göra våldtäktsoffer en björntjänst. Min kropp är ingen gåva som jag kan ge, det är inget jag kan sälja – sex är en akt, en aktivitet, inte något som jag ger någon tillåtelse att göra mot mig medan jag själv är ett passivt objekt som blir agerad på. Att lägga diskussionen på den nivån även om det är till försvar, är förnedrande.

2 thoughts on “Våldtäkt / Stöld

    • Suck, jag ogillar att man ens måste hålla på och försvara kvinnor mot kommentarer som att ”men du lägger ju plånboken i innerfickan, så då måste du ju lägga vaginan bakom flera eldsäkra lager pansarskåp för annars VILL du ju att den skall bli stulen!” Vad fan är det för fel på folk? Jag är en människa, jag är inte bara någons mamma, syster, dotter, fru, jag är en person som förtjänar respekt för mig själv. Vad i helvete är detta?! Jävla samhälle!

      Nu känner jag att jag lägger för mycket energi på oviktiga saker och borde ta och skriva fler bloggar om hur trevligt det är i italien eller hur fina armband jag köpt.

Kommentera

