New Age-saker

Jag har funderat lite på det här med new age och religion. Jag ser new age som en slags religion, om inte en riktig religion, men en slags religion så eklektisk att det inte går att säga precis vad de troende har gemensamt utom saker och vaga, västerländska kitschbegrepp om energier.

Jag har länge funderat över varför jag har en respekt för religion som jag inte har för new age, och jag har äntligen kommit på varför. Det är helt estetiskt. De flesta religioner har en slags skönhet som är svår att ignorera även om man ogillar religionen i sig. Kristendomens dysterhet och tunga moral äger en viss elegans, islam och buddhismen likaså. Det finns något vackert i tanken att dessa är människors sätt att förklara världen i en tid när världen och universum inte gick att förklara. New age, däremot, är bara saker – och riktigt fula saker, på det. För mig är new age bjärta färger och förenklade bilder, som om en illustratör från The Watchtower skulle få för sig att illustrera en jätteglad science fiction-bok.

New age är nog det fulaste jag vet. Naivt, grällt, smaklöst, kommersiellt och ännu mer smaklöst. Tarotkort, kristaller, energier och sådant… herregud så fult. Någon som har ett annat exempel på ett fenomen som är riktigt jäkla fult?
6 thoughts on “New Age-saker

  1. Metallica’s bildspråk. Gudars skymning, dom var ju mina idoler men inte fan kunde jag sätta på mig en sån tröja eller ha ett märke eller en flagga på väggen eller nånting. Tur att jag inte gillade Iron Maiden för dom har nog den officiellt fulaste maskoten.

    Kristaller och sånt gillar jag dock. Men jag gillar stenar och geologi och tanken på att miljontals år av jordens krafter skapat olika mineraler och material som vi nu bara kan gå och plocka på ytan (ett av favvoställena är nere vid vattnet här där man ser spåren efter inlandsisarna). Bärnsten också! Smycken med sånt har jag alldeles för lite av. Typ tigeröga och fluorit. Så vackert.

    • Åh, nu när du säger det! Jag har varit på flera metalspelningar och en metalfestival (Rock Hard 2010, folk skrattade åt mig), och det var faktiskt väldigt kitschigt. Mycket barnsligheter, men det gör mig mer… öm, emot folk som gillar det. Jag känner en enorm ömhet jämtemot den typen av bildspråk, medan jag känner frustration och cynism mot new ageare, kanske för att de tror att man kan förändra världen genom typ meditation och färg istället för hårt arbete.

      • Tja, har man som mantra att sprida KÄRLEK i världen, som är en fin tanke, så kanske det liksom inte finns så många sätt att aktivt göra det förutom att försöka göra sig själva flummiga och lyckliga. Jag kan inte tycka illa om deras sätt eller livsstil för den skadar ju ingen (mer än någon annan typ av livsstil), så jag tycker dom ska köra på. Likaså alla andra som inte skadar folk och har någon slags idé om att göra världen till en bättre plats.
        Däremot gillar jag inte att new agearna har KIDNAPPAT alla mineraler och böcker om dom = shakran och grejer som jag inte tror på = vill helst inte handla från såna affärer = AMEN VAD JOBBIGT DET BLEV DÅ i det här i-landsproblemet.

      • Alltid skadar det någon! Tänk på alla som försöker hela cancer med marijuana och som inte vaccinerar eftersom det sprider homosexualitet/autism. Alltid finns det någon anledning att tycka illa om folk.

        Jag anar en ny marknad. Du får öppna en affär som heter typ KRISTALLER OCH ANNAT FINT (OBS EJ SKITSNACK) och leva rik som ett troll resten av ditt liv tills du dör och blir pånyttfödd som nordkoreas nästa prins. Det hade allt smakat, det är ju bättre än att vara Dalai Lama i dessa dagar

    • Den där sista kommentaren låter lite för nära en sådan där raggningsreplik som inte är menad att ragga upp någon med, bara få polarna at skratta.

      Ja, det var lite av en överraskning när jag kom på att min motvilja till new agearna var nästan uteslutande pga den extrema fulheten i allt.

Kommentera

