Matlåda – snälla, hjälp mig. Jag svälter och tröttnar ihjäl.

Jag har jobbat ungefär tre månader nu, och med undantag för en kväll då jag tog med mig linser som visade sig vara lite för råa och som därför orsakade genanta gasproblem, så har jag alltid ätit samma två middagar – potatissallad eller pastasallad. Jag är nu hjärtligt trött på dessa två rätter, och ber mina läsare om tips på enkla, snabba och goda rätter som helst inte behövs värmas upp. Just uppvärmningsfrågan är ej ett krav. Vad som däremot är ett krav är att maten inte innehåller nöt-eller griskött samt att det är mättande. Inga mackor med keso, tack. Jag behöver behålla mitt läckra och varma underhudsfett tills våren kommer igång på allvar.

23 thoughts on “Matlåda – snälla, hjälp mig. Jag svälter och tröttnar ihjäl.

  1. Jag tänkte för mig själv ”men det borde ju inte vara så svårt!”, sen satt jag och glodde framför mig lite och ba ”eh”. Jag gillar inte kall mat särskilt så där kan jag inte bidra, och annars.. eh.. Storkok att frysa i matlådor och in sen tina upp bara? Det är så vi gör. Jag förstår varför du har problem med att tänka ut något haha.

    • Jadu, det där med storkok fungerar inte i mitt hus av någon anledning. Jag bara äter upp all maten på en gång. Jag måste förändra hela mitt väsen innan jag har disciplin nog att inte bara svulla upp maten, alternativt orka ta fram och tina innan jag går till jobbet. Ledset ansikte. 😦

    • Ååååååhhh, paj är gott! Det gör jag inte tillräckligt av, inte på långa vägar. Det gör INGEN tillräckligt av. Dock brukar jag ha problem med degen, hur gör du för att det skall bli bra?

      • Min mamma öser ner alla ingredienser i matberedaren och kör den till det blir en degbit som bara rullar runt, in i kylen en snabbis och sen ut i pajformen. Ingen förgräddning! Superenkelt egentligen, men det är något med deg..

  2. Några varma favoriter här är;
    1) Stek paprika i olika färger plus rödlök och ev lite svamp och krydda rejält. Blanda m halvkokt potatis i bitar i ugnsfast form, fetaost i små bitar ovanpå, lite olja och lite citronsaft på och in i ugnen en stund. Enkelt men förbaskat gott.
    2) Vegetarisk lasagne: Hyvla squash m osthyvel. Blanda krossad tomat m riven morot o stora vita bönor plus en massa kryddor. Varva squashlager m tomatröra och peta ev in ett lager champinioner och lök. Ett lager fetaost nära toppen och ev lite riven ost allra överst. In i ugnen och försök sen att inte äta allt på en gång.
    3) Baka potatis i mikron på jobb (om inte kollegorna lynchar dig om du använder den tio min) och ta m någon god röra m gräddfil el creme fraiche.

  3. Jag måste vara hungrig för jag kan komma på fler rätter 🙂 Tricket m pajdeg är väl iskallt vatten? Och att aldrig satsa på att kavla ut degen utan trycka ut den med fingrarna.

    • De har en liten tävling på mitt jobb, och om vi lyckas med utmaningen får vi en överraskning. Varje dag står jag och hoppas att överraskningen är att vi får gå och äta indiskt tillsammans, för jag är så sjukt hungrig jämt. Förra gången blev det bowling, gången innan det gocart. Den här gången blir det säkert att man får gå och svulla dahl och naan med öl.

  4. Rotfrukter i ugn m lite olja salt o peppar bara är ju grymt gott. Kanske m lite creme fraiche röra eller kryddsmör till?

  5. En bra fattigmansmåltid sådär precis innan lön tycker jag är linssoppa m bara gul lök, röda linser, ris och lite buljong. Och så lite bröd på det!

    • Luktar man inte jätteilla då? Jag bakar ju allt bröd själv (eller, brukar göra det iallafall – jäkla månadslånga magsjuka!), så det är alltid skandalöst nyttigt.

      Gud vad hungrig jag blir… undrar om vi har något godis.

    • Åååååhhh, piroger…. jag försökte bara för kanske en månad sedan, och det blev total katastrof. Det gick inte så bra att fylla degen och klämma ihop grejerna, och det slutade med att jag skällde på maken tills både han och jag grät. Jättegott är det i vilket fall! Kanske är dags att försöka igen.

  6. Jag brukar koka pasta och sedan ha grönsaker (typ tomat, majs, oliver) och bönor (typ kidney) och ibland gör jag en dressing med kallpressad rapsolja+vinäger+kryddor. KLART!

Kommentera

