Helgens nyheter

Jess Franco ligger inne på sjukan efter att ha fått en allvarlig stroke. Han har inte mått så bra det senaste året, men en sak är säker – oavsett vad som händer så har han levt liv som egentligen var för stort för bara en enda livstid. Jag vill givetvis inte ta ut hans död i förskott, men det är ändå en betryggande tanke, speciellt efter att hans stora kärlek, livspartner och musa dog i cancer bara förra året. Oavsett tror jag att det får bli ett Franco-Maraton inom kort, och alla mina bloggläsare som aldrig tittat på någon av filmerna jag pladdrar om får gärna känna sig tvingade att titta på en av mina top fem Franco filmer. Värt att nämna här är att Franco regisserade en hel hög med porr, men att jag inte rekommenderar något av detta till mina läsare, oavsett hur affischen ser ut. Dock med generösa mängder T&A och en och annan vulva.

  VAMPYROS LESBOS (1971)
Francos kanske mest välkända film, och varför inte? Den har många av Francos klassiska element; den effektfullt mystiska Soledad Miranda, ett sexadelic soundtrack samt en scen i vilken två kvinnor som aldrig träffat varandra tidigare kastar sina hämningar/kläder och lär känna varandra genom att bada nakna. Hela filmen har en drömsk karaktär och kraftfullt erotiska scener.
EUGENIE… THE STORY OF HER JOURNEY INTO PERVERSION (1969)
Vilken rollista! INGA-aktuella Marie Liljedahl, Jack Taylor från PIECES, Christopher Lee för bövelen…! Handlingen följer den fruktansvärda Maria Rohm som tillsammans med sin bror Jack Taylor planerar att förföra och förgöra den oskuldsfulla Liljedahlen, allt till ett sexadeliskt soundtrack.
File:She-killed-in-ecstacy-poster.jpg  SHE KILLED IN ECSTASY (1971),
Ofta känner man igen element ur Francos olika filmer: vampyrer, lesbiska kärleksscener, kvinnor som lär känna varann genom att bada nakna, deformerade ansikten, galna vetenskapsmän, sadistiska kvinnliga fångvaktare, sexadeliska soundtrack, Soledad Miranda i den posen på affischen. Handlingen här är att Mirandas innerligt älskade make blir utkastad ur vetenskapsvärlden efter att han som läkare utfört experiment som är minst sagt etiskt tvivelaktiga. Som resultat begår han självmord, och Miranda måste nu hämnas makens död på hans tidigare kollegor. I bakgrunden är ett lite för sexadeliskt soundtrack som inte alltid passar in i de mörka scenerna med sitt glada hippieplonkande, men utan tvekan svängigt.
EUGENIE DE SADE (1974)
Soledad Miranda och Paul Müller är en ung, sexuellt oerfaren kvinna och hennes styvfar som uppfostrat henne sedan hennes mor dog i barnsäng. De inleder ett sexuellt sadistiskt förhållande där de tillsammans torterar och dödar unga modeller. Soundtracket är svårt att hitta men utan tvekan gungigt.
SADOMANIA (1981)
En lite senare Franco med råare element. Ajita Wilson (en skådespelerska som är känd för att ha varit så vacker att hon måste ha varit en man) spelar den sadistiska fångvaktaren i ett obestämt fascistiskt land. När ett ungt par på bröllopsresa villar bort sig och råkar ströva in på Wilsons revir kastar hon helt sonika den unga bruden i buren och skickar iväg brudgummen att glömma sin maka, efter att ha suktat efter hans mandom en liten stund. Det finns inget slut på de hemska scener som följer i Wilsons fruktansvärda fängelse – ett par fångar måste slåss till döden som gladiatorer mot den gryende solen, ett perverst par som köper flickor att tortera och döda för att bota mannens impotens, en lesbisk fånge som blir våldtagen av en schäfer (ja, det finns en anledning till att jag skriver ut att hon är lesbisk)… I en scen ser man Franco som den homosexuelle bordellpappan som glatt kopulerar med Wilson ifärd lösmustasch.
6 thoughts on “Helgens nyheter

  1. Vampyros Lesbos är en film jag ser åtminstone en gång per år. Och ett av soundtrackspåren använder jag som ringsignal. Kanske kan man säga att jag är ett fan.

  2. Nej, jag har tyvärr inte det, men nu ska jag genast gå på jakt efter dem. Återkommer när jag lyckats.

    • Filmen som jag tycker är mest lik VAMPYROS LESBOS är nog VENUS IN FURS. Inte min favorit, men gillade du den drömska kvaliteten i LESBOS så kommer du nog gilla VENUS. Lycka till!

  3. Gjorde ett tappert försök att se en av hans filmer som fanns på youtube men inget för mig. Hoppades ett tag att jag skulle kunna tycka det var ”så dåligt så att det var underhållande” men inte ens det. Inget för mig alltså men kul att ha gett en film ur den här genren ett försök i alla fall! Har ju följt din blogg ett tag och ville ju veta vad det är du pratar om 🙂

Kommentera

