Chuck Norris

Vad är detta, med allmänhetens fixering vid denna man? Ja, jag vet att jag är ungefär 15 år sen, men jag försöker alltid ignorera bort allting tills det inte går längre, och nu går det inte längre.

Den enda filmen jag sett med Norris är BREAKER! BREAKER! från 1977. Den lovade hundra arga lastbilar som tog hämnd på en sketen amerikansk byhåla, men levererade fyra lastbilar. Den var alltså kort med inte mindre än nittiosex arga lastbilar, och dessutom hade han inget skägg i filmen. För övrigt är han en vidrig politiker som använder stulna Mr T-skämt för att sälja sitt överkristna budskap. Den enda trailern jag kan hitta har dessutom stulit soundtracket med namn från en av filmerna i den japanska serien BATTLES WITHOUT HONOR AND HUMANITY, serien är en av de mest förvirrande upplevelserna i mitt liv. I kort är min relation med Chuck Norris inte mindre än en besvikelse på fyra eller fem olika plan.

Varför är/var det ironiskt roligt att tycka att Norris var grym? Ännu till denna dag är det lustigt att tycka att han är grym. Jag förstår då inte, men jag är väl för gammal, vilket bevisas i detta att jag undrar över det här fenomenet över huvud taget.

4 thoughts on “Chuck Norris

  1. Den mest förvirrande film jag sett är Mullholland Drive. Kom ut ur biosalongen med huvudvärk och kände mig som ett stort frågetecken. Magnolia var även den en obegriplig rulle. Jämfört med de fimerna känns Chuck Norrisrullar som rena lyxen, men det måste väl vara enda gången de liggef bra till.

    • Jag har börjat gilla Lynch mer och mer, och Magnolia tyckte jag var helt okej, till stor del pga Tom Cruise. Jag brukar också gilla hjärndöda 80-talsfajtrullar om jag är på det humöret, men just Norris hajjar jag inte. De flesta som höhöar fram skämten har ju aldrig ens sett hans filmer.

  2. Haha frågade mig exakt samma fråga för ett par månader sen. Det har nog med de kända actionskådisarna. Sverige har Lundgren, Belgien har Van Dam, Österrike har Schwarzenegger, Kina har Chan och eftersom USA är” störst o bäst” så har dom Norris. Kanske är helt ute o cyklar men det är den enda anledning jag kan tänka på :p

    • Originalskämten var ju om Mr T, men sen ändrade man när Norris slog igenom jättestort. För övrigt var ju alla de som du nämnde (utom kanske Chan) mest kända för sitt arbete i Amerika, men det kanske är så att de inte kan vara sådär supergrymma som Norris eftersom de inte är födda i Amerika. Jadu. Jag fattar ju att det är pga Norris överspelade grymhet och att det är coolt att alls känna till att han finns såhär trettio år efter hans storhetstid, men jaja. Grejen kanske just är den att jag sett för många andra filmer.

Kommentera

