Anti-vaccinationsprat

Låt mig börja mitt inlägg med att bara klargöra att ingen i Sverige hatar vaccinet mot svininfluensa mer än jag. Kanske inte ett sant påstående, men något jag sannerligen inte har svårt att tro, speciellt inte dagar som denna. Som entusiastisk motståndare till skadligt hippietrams har jag väldigt svårt för vaccinationen mot svininfluensa eftersom den nu och för all framtid får människor överallt att triumferande utbrista: ”Aha! Jag sa ju att vaccinationer var farligt, jag sa ju att läkarna vill hålla oss sjuka, jag sa ju att de inte har en aning om vad de håller på med! Inte en chans att jag vaccinerar min unge mot stelkramp!” Svininfluensevaccinet har blivit triumfkort mot vetenskapen, svininfluensan och detta att man tidigare trodde att världen var platt (vilket inte är sant), och att man därför logiskt sett inte kan säga med säkerhet att det vi idag ser som sant inte kommer att bli motbevisat av framtidens hånskrattande vetenskapsmän.

Antroposoferna är tydligen ett ämne som de flesta har en åsikt om, och som vanligt är åsikten att de antingen är onda eller goda. Jag är inte förvånad. Folks uppfattning av antroposoferna sträcker sig antagligen inte längre än den berömda Vidarkliniken, alternativt utbrottet av röda hund för ett par år sedan, alternativt några gamla Waldorfbarn som gnuggat de cancermotverkande marijuanaångorna ur ögonen tillräckligt länge för att gå in på Lady Dahmers blogg och läsa om hennes mans härliga upplevelser, för att låta min irritation ta överhanden ett ögonblick. Min irritation gäller inte hippies, inte plantering av majs i månsken eller vänskapsband eller liggande mellan lärare och elever eller lärare och andra lärare eller lärare och föräldrar eller lärare och elevers syskon, eftersom det inte direkt påvisar något om vad antroposoferna egentligen står för. Mycket av det som waldorf och antroposoferna håller på med är bra. Det som inte är bra är just detta med vaccinationer.

Polio är en sjukdom som är enormt farlig. Det är en sjukdom som för ungefär en generation sedan hotade att döda eller förlama mängder av människor, och den var fruktad som pesten. År 1953 smittades 5000 människor i Sverige med polio, vilket resulterade i att 3000 av dessa blev förlamade. Anledningen till att vi idag aldrig behöver oroa oss för att våra barn kommer att bli förlamade eller dö när de drabbas av symptom som man uppvisar i en förkylning är därför att vi har massvaccination mot polio och att detta fungerar hela livet. Vaccinet mot röda hund räcker ibland inte hela livet, vilket är anledningen till att vi måste se till att vaccinera så många som möjligt så att sjukdomen inte sprids så lätt om det skulle bryta ut, och även om inte är farligt för ditt 18-månader gamla barn att få röda hund så kan ditt ofödda foster få permanenta missbildningar. Att säga att det inte är en farlig sjukdom som inte behövs vaccineras emot är att vara idiot – det är en fruktansvärd sjukdom med hemska resultat som den drabbade lider av hela sitt liv.

Ibland hör jag från människor som tittat på youtubevideos att vi absolut inte behöver vaccinera ungarna, vaccinationerna är totalt värdelösa i dagens glada samhälle. Ibland kastas det in totalt falska anklagelser om att vaccinerna i våra normala vaccinationssystem skulle leda till hemskheter som autism, cancer, eller gud vet vad. Nu finns det ju absolut inga som helst bevis eller ens några tecken på att så skulle vara fallet, men även om så vore så skulle jag absolut välja att min son riskerade den minimalt ökade risken för autism framför den enorma risken för polio som uppstår i ett land där ingen är vaccinerad av polio. Det folk verkar glömma då de talar om rätten att bestämma över vaccinationer själv, är just det att anledningen till att de har lyxen att kunna välja bort vaccin är därför att de kan göra det i den trygga vetskapen att de inte kommer att drabbas av sjukdomarna iallafall eftersom de inte har förekommit i Sverige så mycket sedan det allmäna vaccinationssystemet införts. Visst grät min son när han fick en spruta mot stelkramp, men hur hade han gråtit om han faktiskt drabbats av stelkramp? Jag hatar den här tanken att vi själva har rätten att bestämma huruvida vi skall ha polioutbrott i Sverige. Vi har inte rätten att bestämma huruvida vi skall riskera att införa dessa totalt vidriga sjukdomar i samhället igen. Det är en rätt vi inte har.

poliwho0021

Jag hatar tanken att folk självbelåtet sitter på youtube och lär sig sanningen om vaccin, sanningen om 9/11, sanningen om Obamas födelseattest, sanningen om global uppvärmning eller vad det nu kan vara, för att sedan med näsan i vädret domdera på hur man kan bättre än The Man. Och mest av allt hatar jag attityden att Big Pharma håller oss sjuka. Det finns så enormt mycket som Big Pharma bevisligen gjort som är totalt vidrigt, att hela avfärdandet med att de håller oss sjuka bara är lättja. Att hata Big Pharma på den grunden är bara att bevisa att man inte brytt sig om att läsa något om Big Pharma utan bara hatar därför att man hatar allt som är The Man. Och det är inte speciellt uppseendeväckande eller intelligent på något sätt alls.

14 thoughts on “Anti-vaccinationsprat

  1. Jag vaccinerar mitt barn enligt bvc-programmet men är väldigt skeptisk till influensavacciner eftersom de inte har lika många år på nacken (utvecklingsår och upptäcka-bieffekter-år). Har aldrig haft en tanke på att influensavaccinera oss men därmed inte sagt att det inte kommer att hända någon gång i framtiden. Sen tycker jag förstås att vi vet för lite om vad vi stoppar i oss över lag och tycker att det är viktigt att ifrågasätta om det är tryggt att vaccinera sig mot polio, om fluor verkligen är bra, att det finns parabener i schampo, om ingredienser i livsmedel är nödvändiga och trygga osv osv

    • Jag tycker att det är enormt bra att ifrågasätta. Däremot tycker jag att det är helt tokigt att fokusera på den extremt lilla risken för eventuella bieffekter av poliovaccinet om man jämför med bieffekter av att faktiskt få polio och risken att polio skall komma tillbaka om man skall låta ungarna bestämma själva om de vill ta poliovaccinet eller inte. Men jag är ju sjukt tråkigt i vilket fall som helst. Jag tycker att så länge man röker, dricker, äter godis, äter rött kött, hänger i solen och har ett normalt liv på så sätt, så har man ingen riktig rätt att sätta näsan i vädret och tänka på barnen vad gäller viktiga engångsgrejer. Jag känner människor som ger ungarna rött kött sex middagar i veckan men vägrar vaccinera sina barn eftersom det kanske (eller kanske inte, vi vet inte!) kan orsaka cancer när barnet når medelåldern. Jag tror att om folk gjorde alla trista hälsosaker som alla säger att man skall göra, och tittade på maten som de åt och lagade maten själv, då hade vi nog mått mycket bättre. Men det är enklare att bara leva ett enkelt, bekvämt liv och gå emot vaccin eller paracetamol och dylikt.

      Jag har ingen tanke på att vaccinera oss för influensaviruset heller, för övrigt.

  2. Jag blir så provocerad när LD skriver att hon kommer att tacka nej till stelkrampsvaccinet ifall hennes barn vägrar sprutan eftersom det vore ett ”övergrepp” att vaccinera barnet mot dess vilja. Får ångest av tanken på att ge ett barn det ansvaret, och jag skulle inte bli så förvånad om ett barn kan få ångest i efterhand över att ha fått ta det beslutet själv. Om inte annat kan det ju för fan få stelkramp!

    • Jag blir helt matt. Allvarligt talat helt matt. Jag vet inte ens vad jag kan skriva här.

      Det finns saker som ett barn kan göra ett informerat val av. Sådana saker involverar t.ex. vilka kläder hen skall ha på sig idag, och därför är det okej att låta ungen välja vilka kläder hen skall ha på sig. Däremot är ett barn inte moget nog att ta ett beslut om huruvida en vaccination är lämpligt eller inte, och därför tar man det beslutet som förälder. Beslut rörande hälsa och sjukvård är något som barn inte är mogna nog att fatta själva, och därför bör de inte få bestämma själva huruvida de skall äta antibiotika vid allvarliga infektioner, eller ta viktiga blodprov. Hela konceptet om att låta ett barn ta ansvar över sina vaccinationer är… själviskt. Barnet kan inte ta det beslutet i full vetskap om alla potentiella risker, men det kan föräldern. Då kan föräldern bara lika gärna ta beslutet att inte vaccinera och leva med det valet, snarare än att låta ungen leva med det.

  3. Jag gjorde ett uttalande hos LD ang. detta där jag sa att jag tyckte att det var bra att hon hade valt att inte svin-vaccinera sina barn, vilket jag fortfarnde tycker. Jag skrev så här:
    ”Jag tycker det var jävligt starkt och bra att du stod emot att svinvaccinera ungarna.

    Att ge oss vaccinationer mot ALLT idag gör bara att vi lär våra kroppar att inte klara av minsta lilla bacill typ.

    Ja, jag är för ”normalvaccinationerna” av barn, men låt blir de där extra sakerna.” (ja jag vet att vaccinationer inte riktigt gör oss imuna, det är mer antibiotika) och vad jag menade med detta var typ svin-influensaprylen…
    Jag valde dock att hålla käften efter det, då jag fick ett väldigt otrevligt mail av någon som tyckte jag var efterbliven, som läst min kommentar. Men ja, normal-vaccinationerna borde inte ligga på individuell nivå

    • Jag tror inte att vi vaccinerar mot minsta lilla sjukdom. Jag tror att vi vaccinerar mot de sjukdomar som anses som farliga och där det är till fördel om de inte sprids. Jag minns faktiskt inte om sonen blev vaccinerad mot influensa (jag trodde inte det, men det kanske han blev), men svininfluensa är väl inte farligare än vanlig influensa efter vad jag förstått.
      Jag tror att snarare än att vi vaccinerar bort våra immunförsvar så har vi det för rent. Vi städar med rengöringsmedel som gör att vi lever i en steril bubbla. Alla utom jag, jag var precis tvungen att springa ut i köket och slita en gammal plastpåse använd till att tina kyckling ur sonens händer innan jag kunde avsluta andra meningen i den här kommentaren, hans immunförsvar måste vara superhjältestarkt. Jag tänker så att många av de sjukdomar som vi kan vaccinera emot behandlas med antibiotika, och allt som kan minska användandet av antibiotika är en bra grej. Hellre förebygga än behandla, på alla plan.

      Trist att du fått hatmejl. Jag kände själv hur otrevlig jag var att ha att göra med i frågan, men jag blir helt sjukt frustrerad. Nu skall jag tänka ut ett trevligt inlägg istället, något i stil med en hyllning till… ja, jag får fundera lite. Det enda jag kan tänka på är att skriva en hyllning till poliovaccinet igen.

      • Jag tror att vi står ungefär lika i frågan, bara att jag snubblade på min formulering (har en grönjävlig influensa den här veckan så jag feberyrar nog lite för ofta, borde nog hålla mig från att kommentera men kan inte låta bli liksom)Dock tyckte jag det blev väl obekväm stämning. Men ja, ibland blir man så frustrerad att man inte vet vart man ska ta vägen….jag känner så inför vissa ämnen också.

      • Jag försöker att inte bli otrevlig. Jag tycker att hela grejen med alternativmedicin och hippiemetoder är ganska dum, men man får leva som man vill. Jag ser på alternativmedicin på samma sätt som jag ser på religion – i grunden något som är lite dumt, men som inte gör någon skada så länge man inte går överstyr (dock anser jag givetvis inte att alternativ medicin faktiskt ÄR en religion, som jag hört det sägas). Man har rätt att äta vattenpiller och odla i månsken så mycket man vill, men vaccinationer är viktiga saker. Att inte vaccinera ungarna påverkar barnen som inte fått göra det valet, det påverkar andra i samhället, framförallt gamla och små barn som själva har nedsatt immunförsvar. Att följa dessa gamla vidskepelser gör så att folk dör i förtid.

        Äsch, nu blev det en lång harang igen. Det jag vill säga är att ja, det blev mycket obekväm stämning, men just detta är en fråga jag anser viktig nog att vara otrevlig för. Det finns inte många sådana frågor.

  4. Inte en chans att min 4-åring ska betungas med ansvaret att göra val som vi som vuxna har svårt att göra! Jag borstar tänderna på honom också, även när han protesterar. Jag kan ju knappast förutsätta att han gör ett informerat val och förstår att tänderna ”går sönder” om han inte borstar!

    • För kanske ett halvår sedan fick sonen en kopp kaffe över sig och vi fick åka in till barnakuten för att kolla eventuella brännskador (han hade inga). Där låg en småunge (typ fem? sex?) som var inne pga komplikationer efter att hon blivit nersövd för att ta ut flera tänder som blivit förstörda. Vet ju inte att det var för att hon inte borstade, men det är ju inte helt omöjligt, det lät inte som att hon ramlat och slagit av dem eller så. Men jag frågade ju inte.

  5. Jag blev också oerhört provocerad av den här debatten. Min pappa och min faster klarade sig undan polion med hyfsat lindriga skador, men har ändå haft besvär av det hela sina liv. Pappa saknar flera muskler i lår och rygg. Synliga gropar där det borde varit muskelmassa. Som polion tog. Jag kan bara inte fatta att människor i ett så upplyst land som Sverige aktivt kämpar för att få tillbaka dessa sjukdomar. Det är verkligen tragiskt.

    • Jag hade en lång diskussion med en mamma som inte vaccinerade sina barn. Hon sade att vaccinationer inte fungerade iallafall, att det var vår ökade hygien som gjorde att polion försvann i samband med vaccinationerna. Sådant får mig att känna att vi faktiskt är för bortskämda i Sverige, då vi väljer bort skydd mot sjukdomar som faktiskt är vansinnigt farliga, bara så att vi kan få gå omkring och känna oss självbelåtna eftersom alla andra har fel och vi har rätt. Jag tvivlar inte en sekund på att dina farföräldrar hyllade poliovaccinet som ett rent mirakel, och inte snackade något om att det kanske är bäst att barnen får utvecklas naturligt, och att det är viktigt för deras utveckling att få genomgå vissa sjukdomar.

      • Suck. Ja, vi är bortskämda. Hade mina farföräldrar fortfarande levt hade de inte trött sina öron..

Kommentera

