Feministflickan och kråkan

Dido skriver om detta att vara pseudofeminist. Det är ett ämne som ofta är på tapeten där feminister är, eftersom det ju knappt finns någon riktig definition av feminism och det är viktigt för alla att de är Rätt medan någon annan är Fel.

Stämpeln feminism och vad den bär med sig, alltså. Vad innebär det egentligen att vara feminist?

Många anser ju att feminist också innebär vänster (hur kan man vara för samma rättigheter och möjligheter mellan könen men vara emot dem i samhället i stort?), och att vänster innebär för djurrätt, och att djurrätt innebär att man är strikt vegan och dessutom kanske tycker att det är lika illa att äga en hund som att äga en slav. Att vara feminist är alltså mer en livsstil än en politisk ideologi, att vara feminist är att stolt bara handla rättvisemärkt mat eftersom ingenting billigt egentligen är billigt, eller stolt ha en sådan skranglig ekonomi pga viktigt lågstatusjobb att man inte har råd att handla annat än slavarbetares varor. Min son bär en blå overall, inte därför att jag vill att han skall kunna identifieras som pojke utan för att jag inte kunde hitta en annan second hand-overall i hans storlek. Overallen han hade innan den fick jag som present av min gamla gymnasielärare då hon såg mig söka efter en billig sådan på Facebook. Alltså är jag fortfarande feminist eftersom jag inte valt könandet av min son utan tvingats pga min ekonomi och/eller min ovilja att konsumera varor som inte är second hand. Hade overallen varit ny, däremot… Overallen hade varit densamma, men mitt ställningstagande som konsument hade talat högre än mitt politiska ställningstagande.

Att ha en åsikt innebär ju inte att man måste ha en hel bakomliggande katalog*, och att veta hur man vill ha det innebär ju inte att man måste veta hur man kommer dit – detta gäller inom det mesta, dock ej feminism. Som civilfeminist blir man ofta ifrågasatt och ombedd att ta ställning till hur man skall sänka löneskillnaderna, eller om porr är bra eller dåligt, eller bara varför man inte skall raka benen eller varför det inte är okej att skämta om en tjejs mens.

Feminism innebär att man anser att män och kvinnor skall ha rättigheter, skyldigheter och möjligheter oberoende av sitt kön, för mig. Att gå in och tala om att vi ”föds olika” går inte samman med den tanken eftersom det innebär att man skall behandlas på ett visst sätt pga sitt kön, vilket jag inte anser är lämpligt. Förutom detta är det ju svårt att lägga in något speciellt i själva definitionen av feminism.  Men måste man verkligen aktivt kämpa mot förtryck för att kalla sig feminist? Måste man ta fajten på gymmet när äcklen stirrar, måste man rösta rött och äta grönt? Måste man kunna argumentera för sin åsikt mot Pär Ström och fan själv för att kunna få vara för jämställdhet jorden runt, könen över? Å andra sidan, är mjukisfeminismen värd något utan handling? Jag vet faktiskt inte. Jag tror det.

 

* Givetvis gäller detta endast ideologier där man inte skadar andra eller där andra inte tar skada av ens politiska ståndpunkter. Att ifrågasätta en faster som röstar på Sverigedemokraterna därför att man inte ”får vara svensk i Sverige längre” är inte bara logiskt, det är nödvändigt. ”Men feminismen skadar ju män!”, skriker nu idioter. ”Nej, nu har du glömt bort att kolla vad feminism handlar om”, svarar jag. ”Nähä, för nu är jag våldtäktsman bara för att jag finns och ni bara gnäller för att ni inte fått tillräckligt med kuk”, säger idioten då och bevisar sin idioti. Jag orkar inte göra en mer nyanserad bild av antifeminister för tillfället.

4 thoughts on “Feministflickan och kråkan

  1. Åh. Läste kommentarsfälten under LDs djurrättssinlägg. Fantastisk skuldbeläggning från alla håll och kanter. Folk ba:
    – Jag är vegan!
    – Jaså? Äter du margarin?
    – Eh ja?
    – Haha! Busted! Det är palmolja i det!

    Gick och kollade i mitt kylskåp, läste på margarinflaskan. Jepp. Så. Då spelar det alltså ingen roll att jag varit veg i 2/3 av mitt liv, är betalande medlem i Djurens rätt, nästan uteslutande handlar på second hand, inte har någon bil, köper fairtrade när jag har möjlighet och försöker vara en schysst medmänniska, för jag steker ju i PALMOLJA!!!

    Var och en efter förmåga, någon?

Kommentera

