Första vintern i Sverige

Nu borde det väl vara vår. Jag är generös med säsonger, så jag tycker att ljuset och värmen (-2!) tydligt visar att våren inte bara är i ankommande utan faktiskt har börjat. Efter alla mina år på Irland är faktiska säsonger en dekadent lyx eftersom det faktiskt alltid var 2-12 grader, snålblåst och regnigt, ungefär varje dag året om. Min svärfar har en teori att man dör om man blir blöt i håret och vägrar att lämna huset även iförd regnrock och beväpnad med paraply, vilket innebär att Irland är det sämsta landet i hela världen för honom att leva i. Antagligen alla andra alternativa världar också. Antagligen är det väl därför han reser så mycket. Kanske är Polen precis som Irland, fast utan regnet?

Första sommaren i Sverige var den bästa sommaren jag haft sedan, tja, sedan jag flyttade ifrån Sverige. Det var enligt andra en miserabel besvikelse, fullproppad med regn och andra vidrigheter, för mig var det ett tropiskt paradis av sällan skådat like. Jag blev brun om armarna! Jag hade fräknar! Det här är den bästa sommaren jag har sett! Och sedan kom hösten, vilket är min favoritårstid, och sedan vintern. En ganska vinnande kombination av årstider, om du frågar mig.

Sommar sommar sommar

Det kom som en överraskning att jag faktiskt älskar vintern i Sverige. Det är ju hur roligt som helst att vara ute och åka pulka, och klär man sig för vädret så är det bara mysigt när näsborrarna fryser ihop när man andas. Man får äta supergoda långkok och dricka varm choklad dygnet runt, julen är ju vansinnigt trevlig nuförtiden (mat- och släktrelaterad trevlighet på den nivån är väldigt mycket en förvärvad smak, åtminstone för mig) och sen är det mer snö och mer pulka som väntar när allt det är över.

Vintern är förjäkla rolig ändå.

Nu i det senaste är jag bombarderad med kräksjuka och hundskit. Kräksjukan är ju värst, och igår hade jag mitt fjärde utbrott på tre veckor. Majorly no bueno, men jag tröstar mig väl med att allt mitt magfett försvinner lite i taget ner i toaletten. Jag skojar, det tror jag inte, men jag hör överallt önskningar om magsjuka så man ”kommer i form inför beach 2013, som om det inte är totalt onormalt att behöva vara sjuk för att se hälsosam ut.

Och hundskiten! Herregud, jävla hundägare, tror ni verkligen att den där snödrivan är en TARDIS och att bajset inte kommer att finnas kvar i april när det smälter? Måste ni hålla på och bete er svinaktigt och smita från ert ansvar bara för att ni har möjligheten och det är kallt? När jag etablerar mitt reich skall jag ha gömda Judge Dredd-soldater i buskagen, och kommer det någon tant med en hund och försöker dra en fuling och bara lämna bajset där eftersom det ju inte kommer synas ändå, då kommer jag att beordra mina styrkor att döda hunden på fläcken. Rättvist? Nej, men vem får det egentliga straffet – yorkshireterriern Doggelito som dör snabbt får komma till hundhimmelriket, eller tanten som måste framleva resten av sina dagar utan sin enda vän (alla gamla människor är ensamma i min värld)?

Kommentera

