Jävla myndigheter – Långt, svamligt, svärigt

Jag har haft ganska mycket kontakt med myndigheter av olika anledningar, och ofta slutar det med att jag får ganska mycket arbete. De är värdelösa. Totalt värdelösa. Ersätt dem med en kartong limstift, de skulle ju iallafall inte kunna vara otrevliga. Inte kunde de göra fel heller, vilket skulle öka kvaliteten på deras arbete enormt. Jobbar du för någon av dessa vidriga myndigheter? Skäms på dig. Skäms. Sverige brukade ha världens bästa myndigheter. Skäms!

När jag gifte mig ringde jag Skatteverket säkert tjugo gånger, och lyckades få olika information varje gång och det slutade med att vi inte fick med oss rätt dokument till Sverige inför hindersprövningen ändå. En annan gång förklarade en dam nere på det lokala servicekontoret (ett uttryck som är totalt missvisande) att min irländska man var tvungen att söka asyl, samt att Irland inte kan vara med i EU eftersom han då inte skulle fått dokument XYZ från migrationsverket. Jag brydde mig inte om att ringa Irland och berätta detta, men jag tror att det skulle blivit mycket illa mottaget om det kom fram att de inte var medlemmar efter allt som hänt med Irland och EU.

EU

Idag talade jag med en dam om mina tänder*. Mitt irritationsobjekt var en dam på Försäkringskassan, alltså myndigheten som först bekräftade information per telefon och e-post, och sedan ändrade sig och förklarade att jag måste ha missförstått informationen som stod svart på vitt och som jag fick bekräftad bara veckor tidigare. Jag var tvungen att ringa Försäkringskassans regionschef (tror jag att hon var) och begära att hon tog ställning till fallet för att de skulle medge att skriftlig bekräftelse innebär skriftlig bekräftelse och att de inte bara kan ge fel information skriftligen bara sådär utan var tvungna att stå för vad de sagt mig. Detta tog ungefär tio månader, och under tiden hade vi noll inkomst utan fick betala hyra, mat och räkningar med sparpengar.

Jag är, med andra ord, lite visset inställd till Försäkringskassan.

För ungefär en månad sedan ringde jag för att fråga vilken typ av bidrag jag kunde vänta mig när jag gick till tandläkaren. Ett års bidrag innebär 300 kronor, man kan spara högst två års bidrag men eftersom jag bott i utlandet blev det bara ett år, men det kommer att dras korrekt automatiskt hos tandläkaren, förklarade medarbetaren efter att ha kollat med sin chef. Okej sade jag, och fick två års bidrag avdraget hos tandläkaren.

Jag ringde givetvis upp Försäkringskassan där medarbetaren tyckte jag skulle vara glad eftersom det hela var till min fördel, och uppenbarligen så skulle jag väl fått två års bidrag då. Jag vill inte ha bidrag som jag inte har rätt till och dessutom orkar jag inte betala tillbaka bidrag längre fram i tiden, men framförallt är jag jävligt trött på att få fel information från Försäkringskassan varje gång jag ber om information från Försäkringskassan. Ringer jag och frågar något vill jag veta att informationen jag får är korrekt. Medarbetaren blev nu jättearg och undrade om det kanske inte var jag som räknat fel helt enkelt, jag har säkert sett fel och sett att jag fått 300 kronor avdraget och bara missförstått hur mycket jag skulle fått ut – säkert trodde jag att jag skulle fått 150 kronor, och då blev avdraget dubbelt om jag fick 300 kronor. Jag svarade att undersökningen kostat ungefär 700 kronor, att jag betalat 130 kronor så det kan inte vara 300 kronor jag fått avdraget utan det måste varit 600 kronor. Medarbetaren undrade varför.

Alltså. Undersökningen kostade ca 700 kronor. Jag betalade 130 kronor. Alltså kunde jag inte ha fått 300 kronor avdraget, utan det måste ha varit 600 kronor. Medarbetaren frågade varför, hon undrade varför det inte kunde varit 300 kronor avdraget. Hon undrade varför 730 – 300 inte kunde kunde bli 130 kronor.

Vem är det vi anställt hos våra myndigheter egentligen? Ersätt dem med limstift. Bättre kvalitet på arbetet, trevligare bemötande, fyller en faktisk funktion.

 

* Tänderna var okej, för den som undrar, men jag har ett litet hål och lite tandsten så jag skall betala ytterligare 3000 kronor för att få det fixat. Totala summan var annars 3025 kronor, så resterande 25 kronorna tar nämligen Försäkringskassan hand om – tackar!

4 thoughts on “Jävla myndigheter – Långt, svamligt, svärigt

  1. En vän till mig var sjukskriven efter en armoperation, som han passade på att göra när han var arbetslös. Läkaren sjukskrev honom på fem veckor och sa att han inte fick anstränga armen alls. Nu har min vän enormt svårt att få ut ersättning varken från a-kassa eller f-kassa, läkaren fyllde först inte i pappren ordentligt och har i efterhand, typ en månad efter sjukskrivningens slut, sagt till f-kassan att min vän kunde arbeta efter bara två veckors sjukskrivning. VIlket inte min vän fick veta om. Så f-kassan anser att min vän skulle varit arbetssökande och inskriven på AF istället och få ersättning från a-kassan, a-kassan vägrar betala eftersom han inte var inskriven, f-kassan vill inte heller betala för läkaren hade ju sagt två veckor.

    Det är en sån förvirrad djungel och hur fan gör man för att få rätt mot dem? Jag följde med honom och snackade med en kvinna på f-kassan som satt och såg medlidande ut och höll med om att ”jaaa, det här låter ju jobbigt” och sa att hon inte visste vad man kunde göra i hans situation. Min vän orkar inte bråka längre, för ingenting finns ju att göra, och blir utan ersättning för nästan en månad. HURRA för f-kassan! De är så jävla bra. Not.

    • Det är verkligen en djungel. Man står som privatperson och försöker bli hörd, och det är verkligen uppenbart att klimatet för medarbetarna är sådant att de har en vi mot de-attityd mot oss som de skall hjälpa. Vad gör man? Är man sjuk så är man automatiskt i ett utsatt läge, är man arbetslös är man i ett utsatt läge, vänder man sig till en myndighet för att få hjälp är man i ett utsatt läge, inte fan orkar man driva ett privat krig för att få det man blivit lovad?

      Jag har en god vän som var depremerad med panikångest under en längre tid av många anledningar. Han fick vänta på sin sjukersättning flera år eftersom någon på FK bestämt att läkaren hade fel och att man visst kunde jobba under en depression, han var tvungen att ta ut lån för att kunna betala hyran. Inte bara oetiskt utan farligt. Våra myndigheter skall arbeta för oss, hela upplägget är så att vi skall arbeta när vi kan och sedan skall vi kunna vara sjuka eller bli arbetslösa och fortfarande veta att då finns det ett säkerhetsnät så att vi kan fortsätta leva. Det är det som är dealen. Vad är det som händer egentligen?

  2. Vad det är som händer är att folket röstat dit alliansen med uppdrag att göra Sverige alltmer likt USA. Därför är så många av oss blue nu.

Kommentera

