Natten

Jaha. I natt blev det en sådan där natt där jag vaknade tjugo gånger och dessutom hade sonen gråtandes timmar i taget och när han inte grät så roterade han som en minutvisare i sängen mellan oss eller slet mig i håret och skrattade. Ni hör ju (så tillvida man hör text) på min grammatik hur det står till. Det står förjävlamig inte alls bra till, jag är utmattad och dagen har bara börjat.

I situationer som denna kommer det verkligen fram vilken enorm lyx det är att få sova. Åh, sömn.

Tanken att jag igår satt och funderade på att skriva om det här med att folk tydligen inte kan bajsa på offentliga toaletter, den är totalt skrattretande idag. Jag orkar inte ens gå in och hämta en kopp kaffe, vad bryr jag mig om folks bajs? Det angår inte mig. Jag förstår att man lätt slutar engagera sig politiskt som äldre, man orkar inte. Jag orkar inte.

När man ligger mitt i sådana här nätter, då kan jag faktiskt förstå sådana föräldrar som skakar sin unge eller bara får en knäpp och lägger ut ungen på balkongen lite så man får lite nattro. När jag läser om barnskakningar står det alltid ”Hur kan man göra så? Hur kan någon göra så mot sitt eget lilla barn? Kan någon förstå varför någon skulle kunna göra något sådant?!”, vilket alltid får mig att tänka ”Du har inte barn, eller hur?”.

Inte så att man går och kämpar emot lusten att döda ungen eller skaka ungen, men jag tror nog inte att man inte kan förstå varför någon klappar ihop och bara ger upp och antingen skakar ungen eller lägger ut den att sova på balkongen istället. Och även om man klarat sig från barnskakingarna och lyckats okej med att inte skada ungen ens indirekt, så tror jag nog att de flesta föräldrar hopplöst funderat över om den där whiskey-och-mjölkblandningen kan vara så farlig egentligen när man ligger där och klockan är 3,47 och man bara vill sova och åt helvete med allt, det blir tydligen ingen morgondag i vilket fall eftersom man varit vaken hundra år och klockan inte ens är fyra.

Min man är bättre på att hantera frustration än vad jag är. Hade jag varit ensam mamma hade jag nog inte bara råkat ge bort sonen till grannen, utan också dödat människor och lagt in i väggarna för att få utlopp för min frustration. Det är lite så i vår föräldraroll, han är traditionell mamma (lugn, vysande, blöjbytande, hummande, pussande, tyst axlande allt det nattliga lidandet) och jag är traditionell pappa (försörjande, undrar vad som är fel på ungen när han skriker, får sova om mornarna eftersom jag drar in brödfödan, vattenkammat hår fast egentligen bara flottigt). Tillsammans blir vi…. GENDER NEUTRAL TEAM, två trötta superhjältar som har rynkor där det inte brukade finnas rynkor, och grälar om saker vi inte brukade gräla om.

Jag undrar hur folk står ut med mig egentligen.

2 thoughts on “Natten

  1. Det där med folk som inte förstår hur man kan skaka sina barn förstår nog inget om föräldraskap. Alltså, det behöver ju inte handla om att man med flit skakar sönder bebisen, antagligen är man desperat och förstår/märker inte hur hårt man skakar. Ser framför mig föräldrar med kolikbebis, man försöker på alla sätt att lugna och så går det illa. Hoppas du får sova snart!

    • Jag har haft tur. Jag har bara haft en eller ett par perioder då jag mått riktigt dåligt som förälder, och de har gått över och allt har blivit bra. Får man inte sova blir man knäpp, får man inte sova fast ungen egentligen borde sova blir man helt tokig. Det känns som att barnet gör det med flit efter ett tag, att hen avvisar ens föräldraskap eller t.om. avvisar en som människa, och man vill bara ha tyst på ungen pronto, vad som helst som får tyst på ungen NU så man får sova.

      Det går ju över, men de där svarta ögonblicken tror jag alla föräldrar får, men det får man inte låtsas om eftersom man verkar som en dålig mamma då. Fucking familjelivsforum man lever i, där alla andra verkar ha liv som en tvättmedelsreklam, bara de bra bitarna och inga dåliga. Det visade sig f.ö. att han hade ont i öronen pga förkylning, vilket gått över nu (peppar peppar), så nu skall alla sova som barn.

Kommentera

