Nekrofili

En film jag skäms över att jag inte sett är Jörg Buttgereits NEKROMANTIK från 1987, en flitigt förbjuden klassiker som är ökänd för sina många realistiska älskogscener med ruttnande lik.

Handlingen är lite kort att två sambos i gamla tyskland underhåller sitt gemensamt sexuella intresse för nekrofili, och är antagligen Buttgereits mest välkända film. Den har uppnått kultstatus nu på senare år och som sagt, jag skäms verkligen lite att jag inte sett den än, men samtidigt så njuter jag av tanken på att den fortfarande ligger framför mig. Jag tror att jag kanske skall försöka införskaffa filmen och avnjuta den i helgen (efter förra helgens koreanska ångestfest BAD GUY* börjar man se ett mönster i helgunderhållning och livet i stort).

Samtidigt snubblar jag över en recension av Gabrielle Wittops bok NEKROFILEN och blir givetvis mycket intresserad. Vackert språkbruk i hemska situationer är något som är ypperligt underskattat, och givetvis kopplar man genast dreglande till böcker i stil med BELOVED och LOLITA eftersom de är sådana stereotypa exempel (”you can always trust a murderer for fancy prose”). Det känns lite hemskt att Wittops andra stora verk BARNHANDLERSKAN antagligen kommer att bli oläst av mig, eftersom jag är så sjukligt blödig nu när jag avlat av mig. Det är ju bara en bok, och nog skall man vara vuxen nog att kunna avnjuta en vacker bok även om ämnet är motbjudande, men nu kan jag bara föreställa mig min sons ledsna ansikte på alla sexmånaders sexarbetare som jag bara antar behandlas i boken. Häromdagen grät jag över en reklam för flingor.

Nå, ämnet är alltså nekrofili. Någon som har några kommentarer eller tips till Lisa? Jag väntar med spänning.

* BAD GUY var bra, riktigt hemsk men bra. Totalt omöjligt att hitta en trailer utan spoilers dock. Handlar om en hallick som tvingar en oskuldsfull ung universitetsstudent till prostitution.

6 thoughts on “Nekrofili

  1. Alltså, jag älskar hur du har kunskap i dessa ”förbjudna” ämnen. Jag har lagt av mig de sista åren. Men en av mina absoluta favoritfilmer är och förblir ”house of a 1000 corpses” ❤

      • Alltså Rob Zombie (som gjort den) är ju rätt provokativ rent allmänt med det mesta, men han exploaterar ju sin fru rätt rejält, i sina filmer, men jag gillar konceptet av filmen. Nej, jag älskar den, den har allt: Clowner, inavelsförhållanden i familjer, gasmasker, cheerleeders, osv osv den känns som ett stycke Arkiv X, with a twist. Samt att den ligger exakt på gränsen mellan TOTALT orealistiskt och EXAKT SÅ SKRUVAT ATT DET SKULLE KUNNA HÄNDA….bitvis i alla fall.

        Var hittar jag Nektromantik?

  2. Sara: Ööööhh, vet faktiskt inte…. jag är inte så bra på hitta saker på nätet. Allvarligt. Du får leta runt eller också köpa den. Skall höra med maken om han har några tips, så mejlar jag isf.

    Man måste utmana sig lite, Moralfjant. Det är viktigt. För övrigt kommer snart det ut en romantisk zombierulle nu där man bara kan anta att zombien har sex med levande fast på ett romantiskt sätt , så det kanske vore något?

Kommentera

