Säsonger

En sak jag stör mig på är detta att man tydligen aldrig kan vänta på säsongerna för att dra igång en ny säsong. Jag får nu dagligen reklam med det nya vårmodet och dylikt, vilket beljuger utsikten från min balkong. Det är februari. Jag vill inte köpa halmhattar och vårjackor i piffiga färger och oroa mig för stilsäkra vårtecken och skapa vårstilen. Om jag tvingas lämna mitt hus gör jag detta invirad i flera lager ylle, med ilsken uppsyn och tårar frysandes längs med kinderna. En istapp från min haka.

Detta har pågått ett bra tag, jag minns att jag såg nytt vårmode!-affischer i tidigare delen av januari. Ha inte så brått, butiker. Våren kommer, ni får sälja er skit så småningom, ta det lugnt. Man får inte längre säsonger bara för att man skjuter på varje säsong typ två månader, så jag förstår verkligen inte varför man gör så. Man lär väl inte sälja mer kläder om man sätter ut vårkläder i januari-mars, och sedan drar in sommarkläderna april-juni och sedan kommer med höstkläder i juli? Ni är så otåliga, dröj lite, herregud. Vi hinner dö till sist iallafall, ta det lugnt nu, de där månaderna gör väl varken till eller från. Och vem har egentligen ett så hektiskt liv att man måste planera och ha den nya vårgarderoben färdiginköpt och väntande i mitten av april?

För övrigt har vi fortfarande magsjuka härhemma, och jag höll igår på att slå ihjäl en annan mor i ett föräldraforum när hon på allvar uttryckte sin hopplösa längtan att bli smittad av kräksjuka så hon kunde bli av med de där sista kilorna. Bara som en avslutande parantes. Inte sunt, gott folk, inte sunt någonstans alls. Dessutom kräks man väl knappast ut fett från de där omöjliga zonerna (för att ta till fetthatartermer), utan det är ju vätska och självrespekt man projicerar ur varje kroppsöppning var tionde minut.

Kommentera

