Påven

Min favoritdel av svärföräldrarnas besök var reaktionen när påven spontant avgick igår. Den första påven på 600 år att avgå, och jag fick uppleva detta i ett rum fullt av trötta katoliker. Kanske det finns en gud ändå?

Svärmor är djupt religiös katolik och svärfar hatar all religion och berättar det jämt för svärmor. Hon fick alltså inte vara ledsen igår kväll, utan satt och skojade och berättade inside information från kyrkan. Påven hade under sina tidigare år blivit känd som The Rottweiler då han var totalt skoningslös och inte släppte taget förrän han hörde ben knaka hos syndaren. Hon kunde smell a rat (”get it? RATzinger!”) i hans avgång, som antagligen har sina fötter i hans gamla jobb som överste undermattssopare av sexualförbrytelser.

The Guardian har angett tre potentiella nya påvar. Turkson, Ouellet och Arinze. Jag hoppades vid förra valet på en svart påve eftersom jag gillade den potentiella ordvitsen om påven som en soul brother, men sanningen att säga hade ju vem som helst varit bättre. Jag hade varit ett bättre val. Jag kan inte tänka mig att de över huvud taget kunnat hitta en sämre påve om de ens försökt – en gammal nazist (ja, var man med i Hitler Jugend var man med största sannolikhet nazist) som under många år hade ansvar över de präster som sexuellt utnyttjat barn och dessutom ser han helt jäkla ond ut. Det är totalt omöjligt att hitta en sämre påve.

Eller är det…?

Jag gjorde en bildsökning av de tre möjliga framtida påvarna.

Turkson
Enligt traditionen kommer en svart påve att vara den sista påven på jorden. Det är, enligt mina svärförändrar, ett tecken på apokalypsen. Man kunde tro att detta skulle sporrat på Vatikanen att endast ha svarta påvar – det hade jag gjort om jag trott att det skulle vara den sista påven innan jag äntligen fick träffa pappa Jesus och bevisat för alla att jag hade rätt hela tiden – men detta är alltså den första gången som två afrikanska herrar av mörkare hudfärg fajtas med en herre som tydligen delar efternamn med en glamourmodell. Risken att Ouellet skall vinna är antagligen grumlad tillsammans med Vatikanens rena tankar. Efter Nazistpåvens Twitterfiasko behöver de en påve som kan klara av googletestet, och Ouellet är inte den påven. Apokalypsen, hörni. Som vi längtat. Som vi väntat.
Åh, och det blev också tillfälle att diskutera Richard Dawkins oförskämta tweet, som dök upp någonstans när vi alla satt och funderade över vad vi gjort med våra liv nu när den sista studen antagligen är kommen.
Svärmor tyckte att det var en hemsk sak att säga om någon,. Tänk att säga så om någon, att hen förslösat sitt liv. Inte snällt. Dessutom, tillade hon, har många av dem jättemycket sex att se tillbaka på efter vad hon läst, så den här Richard har tydligen inte läst på som han skulle. Det tyckte jag var lite roligt.
2 thoughts on “Påven

  1. Oh dags för apokalypsen nu igen 🙂 Ja kanske borde de rättrogna längta efter domedagen och mötet med gud. Jag som levt okristligt som bara den tröstar mig med att gud tycker bättre om en ångerfull syndare än den som levt ”rätt” hela tiden. Ångra sig uppriktigt lär man ju göra om de visar sig att bibeln är annat än en fötryckande roman..

    • Vid det här laget tycker jag nästan att det skall bli lite skönt att bara slippa allt. Att leva är så jobbigt, men man kan ju inte ta livet av sig, och man vill ju inte dö och lämna alla i helvetet på jorden som är att leva utan Lisa. Att ha en jätteapokalyps vore inte kattskit.

Kommentera

