Bibliotekarie

När jag var ung var bibliotekarie drömjobbet. Tänk att jobba hela dagarna omgiven av böcker! Jag brukade läsa minst fyra-fem timmar om dagen, älskade klassiker och älskade att diskutera.

Nu orkar jag inte med sådant längre och inte har jag tid heller. Visst blir det en Iris Murdoch lite nu och då, och jag tog mig faktiskt tid att äta upp både BELOVED och SOPHIE’S CHOICE* för inte alls så länge sedan, men bokslukarhetsen verkar ha lagt sig och ligger nu mest och dåsar i solen som en belåten katt, alltid redo att rapa upp åsikter som jag minns att jag en gång haft. Kanske är det för att jag insett att jag aldrig kommer att hitta någon att tala med om böcker, medan min man alltid finns på plats för att diskutera film. Inga bibliotekariejobb finns det, och inte jobbar de med böcker heller. De bara fixar när papper fastnar i kopiatorn eller tar emot femkronor i förseningsavgift.

Efter att ha haft en lång, osammanhängande diskussion med Maggie May på facebook låg jag och funderade att det allt hade varit roligt om man kunde jobba med film, kunna diskutera film med andra som är intresserade hela tiden. Inte för att jag tror att jag kan speciellt mycket om film (det kan jag faktiskt inte), eller ens har sett speciellt mycket jämfört med många andra, men nog hade det varit roligt att lära sig mer?

Frågan är vad typ att jobb man kunde få med en sådan utbildning, det finns ju inte ens videobutiker som man kan jobba i längre.

* Lustigt nog två böcker som gjorts om till välkända filmer, slår dig mig nu.

2 thoughts on “Bibliotekarie

  1. Haha nej sluta, jag vill ju bli bibliotekarie! 🙂
    Det där med film, vet inte om det finns så många jobb, men säkert skulle man kunna ordna filmcirklar. Eller nästla in sig på en biograf och vara med och ordna en filmstudio med panelsamtal?

    • Nu blev det konflikt. Å ena sidan vill jag säga att du absolut skall försöka få drömjobbet, lycka till och grattis. Å andra sidan ser bibliotekarierna sjukt ledsna ut nuförtiden. Och de har goda skäl till det.

      Jooooo, men det blir ju väldigt sporadiskt arbete. Det är väl så att om man inte har enorm tur eller är okej med att leva som en tiggare så får man ha sitt estetiska intresse som hobby.

Kommentera

