Drömhus

Det upphör aldrig att förvåna mig om folks tankar. Folk har åsikter om alla möjliga saker som jag aldrig tänkt på, och detta är ju väldigt underligt. Jag är ju en högst normal människa, och mina tankar involverar mycket sällan sådana saker som stil, mode eller inredning, och därför kommer det alltid som en chock när andra normala människor tänker på sådant så mycket att de har en åsikt om saken.

Lady Dahmer skriver om hur drömhuset ser ut, och många har faktiskt en åsikt om hur de vill bo. Fullt normala människor som har en åsikt om vilken inredning som är fin och hur de skulle vilja bo om de hade obegränsade tillgångar och enorma mängder tid, något jag själv aldrig tänkt på. Som barn hade jag tankar på att bo i en inrökt lägenhet med grå heltäckningsmatta, väggar fulla med böcker och en öppen spis täckt av små prydnadssaker för det var så det såg ut hemma hos en av mammas vänner, men det var inte direkt en drömlägenhet utan antagligen bara så att jag längtade efter att få bo någonstans där jag kunde vara singel och intellektuell.

Inredning

Jag orkade inte leta reda på en speciell bild för att illustrera vad jag tänker om inredning, så jag googlade ordet ”inredning” istället. Såhär ser det ut.

Trés stylish, no? Illustrationen visar ju på en bild av inredning där all inredning ser relativt likadant ut överallt, vilket tyder på att inredningstrenden lutar åt gräddvita väggar, gråa mattor, träprylar och rum med fönster.

Ni vet hur de bitarna i människor som anses som oattraktiva är mina favoritdelar? Celluliter, födelsemärken, bristningar, icke perfekt formade kroppsdelar, sådana saker är i vilket fall mina favoritsaker hos folk, och i inredning tycker jag samma sak. Mitt största problem med att finna påhittade karaktärers hem trovärdiga i tv-serier och sådant, är den totala avsaknaden av personliga saker. Även om det är smutsigt eller har fotografier och sådant ligger inga saker och skräpar, som de alltid gör i hus. Framför mig på skrivbordet ligger t.ex. följande: ett blad ut en Muminbok som sonen slitit ut och jag inte tejpat tillbaka, ett halsband, två nässprejer och en nässprejask, en pizzameny, en tub Helosan, en hög cd-skivor min bror plockat över, en nagelsax, ett annat halsband, en servett med näsblodsfläckar, en gardinstång, en penna, mitt jobbkontrakt, ett temporärt ICA-kort, ett par sockar, lite snoddar, nycklar som inte går någonstans och en tom aspirinkarta. Okej, alla har inte lika mycket jox som vi har, men ni förstår min poäng – det är prylarna som gör att ett hem ser bebott ut, och det är sådana detaljer som får mig att bli avtänd på hem som framställs som underbara på tv eller i tidningar. Det är allt bra tur att jag själv begåvats med en kropp smockfull av intressanta detaljer, och ett hem som ingen kan se som annat än välbebott.

2 thoughts on “Drömhus

  1. Estetiska pretentioner är det enda som kan motivera mig att plocka undan skiten i ungefär samma takt som jag plockar fram den. Då upprätthåller jag ett jämviktsstadium där mitt hem ser bebott ut men där man inte behöver en skyffel för att ta sig mellan sängen och toaletten. För övrigt tänker jag att inredning mest handlar om att ha så många (subjektivt) fina saker som möjligt och så få (subjektivt) fula saker som möjligt, och jag begriper inte hur det kan finnas ett yrke som går ut på att tala om för rika privatpersoner vilka saker som är fina.

    • Alltså, hade jag haft jättemycket pengar hade jag lugnt anställt någon som inrett mitt hus, köpt alla mina kläder och dylikt eftersom jag inte har någon stil. Jag tycker inte att en soffa är speciellt snygg, för att ta ett exempel. Antagligen skulle känna att jag borde ha ett fint hus med fina saker eller fina kläder, eftersom jag har råd med det och alla borde ha en åsikt om vad som är fint. Om du ärvt tio miljoner kronor om du lovade att du skulle använda dem att inreda ditt hus med, hade du allvarligt orkat göra det själv då? Inte en chans, Frans.

Kommentera

