Preventivmedel på könen

En namninsamling mot nonchalans rörande p-piller låter ju mäkta farligt. Garden går upp direkt. Amerikanska kristna mot abort och sexualundervisning kommer till minnes. Tanken att sexpositiva feminister tycker att barnmorskor och läkare är för liberala att skriva ut recept för detta preventivmedel, det låter underligt i mina öron. Men det är det ju egentligen inte.

Vilken dag som helst nu.

P-piller (och andra hormonbaserade preventivmedel) börjar bli kontroversiellt igen. En generation unga kvinnor ifrågasätter huruvida kemiska hormoner verkligen är det bästa för så extremt många kvinnor, och huruvida bi-effekterna ignoreras. Givetvis kan ingen ifrågasätta den extrema påverkan p-pillret har haft på värt samhälle, men är det verkligen det bästa preventivmedlet och det bästa sättet att behandla unga kvinnor med menstruationsproblem i det samhälle som p-pillret fött?

Tankarna förs till mina egna historier och historierna jag hört av andra. Ett antal kvinnor som fått recept på minipiller utskrivna per automatik på läkarbesöket efter förlossning trots en ovilja att ta hormoner, men där barnmorskan vill ”se hur det går” eftersom ”man inte riktigt kan lita på killar och kondomer i stundens hetta”. Kvinnor som haft extrema blödningar i många månader efter att hormonspiraler satts in men som mest oroat sig över huruvida mannen skall dö av sexbrist under tiden eller – kanske den största oron – skall kunna känna spiraltrådarna under samlaget efter att kramperna och blödningarna slutat. Kommentarer i stil med den jag läser hos Matilda, där en barnmorska undrar huruvida Matildas partner kommer att gå med på att hon går hormonfri. Som om det inte är hennes kropp, utan något hon måste kolla med sin man först om han tillåter henne att hon gör, eftersom det säkerligen kommer att göra hans liv en aning besvärligare – inte lika besvärligt som hennes liv är på pillerna, men en aning mer besvärligt…

Det är ironiskt att p-pillret, som gav kvinnor makt över sina egna kroppar, nu är något som anses mer eller mindre obligatoriskt för att se till att män inte får någon som helst minskad njutning under sexet oavsett vad de gör med kvinnans kropp. Dessa preventivmedel ofta är smärtsamma, obehagliga, potentiellt farliga men ändå värd besväret eftersom det blir bättre sex för mannen än sex där han själv tar ansvar genom att bära kondom eller praktisera ”naturliga” sätt att minska risken för graviditet. Är det inte talande för vårt samhälle att gemene man anser att viktökning- eller minskning, akne, humörsvängningar, minskad sexlust, sköra slemhinnor, risk för blodpropp och så vidare, att allt detta är ett litet pris för kvinnan att betala för att mannen inte skall behöva bry sig om att ta sin del av ansvaret som faktiskt ligger hos dem båda?

Det är allt lite synd om männen.

Givetvis är jag väl medveten om att inget medicinskt preparat kommer utan biverkningar och att det är något man accepterar när man tar preparatet. Man kan få oregelbundna hjärtslag av nässpray, men då detta inte händer så ofta är det en risk många väljer att ta. (Här är det dessutom ingen som undrar om man inte skall ta lite nässpray eftersom mannen kanske tycker att det är jobbigt att man snarkar om natten med sin täpta näsa.)

Det är attityden jag ogillar, snarare än själva preventivmedlen. Det är inte kvinnors skyldighet att alltid finnas till hands för riskfritt sex, samhället har inte rätten att lägga allt ansvar på kvinnan, inte ens med ett uppskattande ”då vet man att det blir ordentligt gjort” eller ett mer eller mindre dolt hot att man inte kan lita på män. Vad som började som ett revolutionerande sätt för kvinnor att ta sina kroppar och sin framtid i egna händer verkar nu vara både plan A och B för läkare och barnmorskor att få ut unga kvinnor ur besöksrummen så snabbt som möjligt, och ett sätt för män att gå tillbaka till den gamla goda tiden då kvinnan bar allt ansvar för deras samliv.

12 thoughts on “Preventivmedel på könen

  1. Ja, visst kan det låta konstigt, men jag har börjat tänka att hade min sexnegativa mamma vetat detta (hon har aldrig tagit hormonella p-medel) om att min sexlust skulle försvinna på p-pillren hade hon nog varit mer positivt inställd när jag flera år innan sexdebuten erbjöds p-piller för att hjälpa mig med min rikliga mens.
    P-piller och allt liknande är jättebra för dem de fungerar för, men när det börjar bli ett stående skämt vissa kvinnor emellan att de är jättebra preventivmedel för att man aldrig känner för att ha sex så får man ju inse att det inte är en universallösning.
    Jag blev väldigt besviken på min barnmorska som inte bara frågade om min sambo tyckte att det var ok att vara tvungen att använda kondom (precis som att sex med kondom var sämre än inget sex alls vilket var vår verklighet eftersom inget förspel i världen kunde få mig att komma i stämning) dessutom ville hon inte rekommendera nått hormonfritt! Hormonfri spiral är tyvärr inget alternativ för mig, men hon ville inte ens prata pessar eller cervixpessar! Och hon skrev ut ett recept på p-ringar fast jag inte ville ha ett ”ifall det inte funkar att använda kondom jämt”.

    • Det är ju din kropp. Huruvida din partner är okej med ditt val eller inte har hon inte med att göra, det är mellan dig och din partner. Skulle de fråga din partner om du är okej med kondomer? Nej, givetvis inte, för det har de inte med att göra. Jag blir så arg. Det här är utbildade, professionella människor som har förpliktelser och sitter i en maktställning jämtemot de kvinnor de talar med, och så beter de sig så.

      Jag blir frustrerad på den attityden hos många av de kvinnor jag talar med också, där det verkligen inte fungerar med hormonella preventivmedel men att man inte kan vänta sig att en man skall kunna använda kondom varje gång, köra säkra perioder eller annat. Det går liksom inte att komma förbi den där känsan av att man som kvinna har en plikt att se till att alltid finnas redo, oavsett vad det innebär.

      • Ja, precis. Nu var jag ändå 30 och i en trygg relation så jag kunde strunta i vad hon sade, men hade jag varit yngre hade det kanske inte varit lika lätt. Man har ju en tendens att lyssna på folk man går till för att få vård!

  2. Jättebra skrivet. Man märker så tydligt att det inte finns några universallösningar när det gäller kvinnors sexuella frihet. Man ser ju bara hur gamla unkna normer om kvinnans plats går igen även när det gäller p-piller. Och hur debatten går när det gäller mannens icke-rätt till att bestämma om det ska ske en abort eller inte.. Oavsett allt så är det galet att tycka en ska få bestämma över en annans kropp.

    • Åh, den manliga rätten (eller icke-rätten) att bestämma om abort eller föräldraskap skulle jag vilja att du skrev om så jag fick läsa!

  3. Ping: P-piller och den där så kallade noggrannheten vid utskrivning av sådana. « Matildas blogg

  4. Åh, hvor jeg er enig i dette. Jeg har selv aldrig taget p-piller, så det er kondom eller intet samleje her (man kan jo have det sjovt på andre måder også) og det fungerer fint. Men folk synes, at det er så mærkeligt.

  5. Har aldrig gått på p-piller. Kommer tänka två gånger innan jag börjar OM jag någonsin börjar. Har aldrig heller fattat hur p-piller skulle kunna frigöra kvinnan. Inte som om man kan knulla runt utan kondom ändå om man har half a brain??

    • Kondomen används av mannen och kommer på och av om mannen vill, när mannen vill (i teorin, om inte annat), medan pillret för första gången gjorde att kvinnorna själva kunde bestämma att inte bli gravida. Visst kan man köra med no glove, no love idag, men det fungerade inte så då – våldtäkt inom äktenskapet blev olagligt i amerika för inte alls länge sedan, för att ta ett exempel, och de flesta som tog pillret i början gjorde det inte för att kunna knulla runt, utan var ofta gifta kvinnor som bara inte ville vara gravida varje år. Det är en fantastisk uppfinning som sannerligen har revolutionerat hur vi ser på sex och graviditet.

  6. oj, ju äldre jag blir desto mer krittisk blir jag till barnmorskeyrket alltså. de har en så stor roll för kvinnors frihet, och vad gör dom? en barnmorska som inte är en korkad kärring verkar vara svår att hitta, ursäkta alla barnmorskor där ute. de har sån makt, men vad får de lära sig under utbildningen? vad finns det för vidareutbildning? jag hör historier från graviditeter som får en att baxna, om barnmorskors syn på kvinnoliv. pappor som utestängs. p-piller som skrivs ut till dom som inte tål dom. och pratar om män som sexrobotar. kanske inte bara kvinnoliv de har underliga idéer om… nu kan ju en del underligheter komma utifrån en verklighet som de möter på ett sätt vi inte möter den, vi pratar ju sällan om sexliv med folk såsom vi pratar med en barnmorska och dylika typer. de får reda på det som vi är PK nog att hålla tyst om bland vanligt folk. så barnmorskor reaktioner och tankar kanske i vissa fall speglar det dom möter… men asså. då får de ju börja med lite jävla counseling!

    jag är en av dom som funkar jättebra på p-piller, och efter åratal av vidriga mensvärksveckor har det varit några jäkligt fina år utan dessa iom att jag tar minipiller som hämmar hela mensträsket. HATAR MENS och det är en frihet bara det, att kunna välja det. men jag vet ju också att hormonerna kan sitta kvar i typ ett år, ifall vi nån gång känner att det kan vara dags att göra barn på riktigt så att säga. jag läste en intressant text som ifrågasatte normen att kvinnor mår bäst av att menstruera, ”rena kroppen” och allt vad det heter (som tydligen är lite av en hälsomyt som man inte riktigt har forskat i), i och med att kvinnor inte alltid levde till klimakteriet förr och under livet födde massor av barn. och alltså inte hade mens konstant från 15 års ålder till inte vet jag 35 när många kvinnor föder sitt första barn nu. det är också en intressant aspekt, som jag tröstar mig med när jag blir tveksam över hur mycket hormoner som jag kissar ut per spolning som inte går att rena i vattenreningsverken och därför går ut i vanliga vattenomloppet och fuckar upp fiskars kön. kanske borde sluta.

  7. Ping: Arga pojkar som också vill få göra abort!!! | Bulles Bullar

Kommentera

