Min möjliga våldtäkt

På vägen till mitt nya arbete och sedan hem igen måste jag gå genom en skog. Eftersom det är vinter är skogen mörk och vägarna hala av både snö, slask och is och därför mycket lite svåra att gå på även med kängor. När jag tidigare promenerat där, på väg till och från intervjuer, har jag varit lite nervös att bli indragen i ett buskage och våldtagen. Jag har t.om. övervägt att gå en omväg hem för att slippa ge igenom skogen, men idag bestämde jag att det inte var värt det. Vill någon överfalla mig kommer det att hända oavsett om jag tar en genväg genom skogen eller om jag bara sitter hemma. Min värld kan inte förminskas för att jag är kvinna, tänkte jag och gick raskt genom skogen med öronen fulla av hög klezmermusik för att göra mig speciellt utsatt.

Jag vill inte leva i en värld där man måste vara rädd att gå genom skogen och lyssna på klezmermusk bara för att man har en vagina. Alltså gör jag inte det. Faktum är att jag kom på mig själv att tänka tanken att om en våldtäktsman lyckades klubba ner mig, dra in mig på en isig stig till ett snötäckt buskage, få upp kappan och ner kostymbyxorna med alla hyskor och hakar, och sedan FORTFARANDE ha erektion nog att våldföra sig på mig, ja då kan jag nästan bjuda på den. Så mycket besvär som det lär vara så har han liksom gjort sig förtjänt. Fast så skulle jag såklart kan inte känna efter en faktisk våldsupplevelse.

6 thoughts on “Min möjliga våldtäkt

  1. Oroa dig inte, risken att du ska bli våldtagen på väg hem är mindre än risken att bli våldtagen när du kommit hem *styrkekram*

    • Precis! Och hemma får min man våldta mig så mycket han orkar, jag är ju ändå hans egendom liksom. Kollade in intervjun förresten, det var intressant att se dig live.

  2. jamen ibland är det ju viktigt att påminna sig om att det är fler som inte blir överfallsvåldtagna än som blir det, och visst finns det en risk att jag en dag blir en av dom utsatta men hur ser mitt liv ut om det styrs av rädslan? ska jag vara ett brottsoffer innan jag ens har blivit utsatt? you go girl!

    • Idag nämnde jag på jobbet att jag går genom en liten skog hem. Alla bara stirrade och försökte sen komma på precis alla överfall som någonsin hänt för att avskräcka mig. Som om det sitter våldsmän och väntar ute i vinterskogen, liksom. De flesta som blir attackerade av bovar är väl ändå män, och det inne i stan om jag inte har helt fel, men uppmuntras de att hålla sig inne? Nej nej, men ingen kvinna skall gå ut i skogen eftersom man då uppmuntrar till hemskheter.

Kommentera

