Nyår

Det verkar som att alla tidpunkter är en bra tidpunkt att gå ner i vikt. Av alla nyårslöften jag hört har 99% varit att gå ner 25-30-45 kilo i vikt (en tjej på 1,60 vill gå från 75 kilo till 45 kilo, hennes ”idealvikt”), en som skrivit upp sig hos Viktväktarna eftersom hon mår illa av sin kropp och får panik när hon ser en kamera eller spegel, och en stackare som vill gå upp i vikt och bli en bättre människa. Jag lovade att sluta äta så mycket kummin, men det nyårslöftet är redan glömt med gårdagens chilli. Jag påminns om det jag skrev vid samma tid förra året. Verkar det bekant?

Skillnaden är väl att jag nu är vän med dem på facebook och därför får se deras motivationsbilder.

That’s right, you just go off and be miserable, love, and wonder why nobody likes you.
Now I’ve seen everything. Dude, chocolate is not healthy. Not even organic chocolate.
Completely unverifiable and probably bullshit stats and a gratuitous naked woman. Nice.
Oh, yuck. And of course, relationships can only be between young, attractive, white straight people. Bad luck if you’re a man who wants a man in his life. 

Varje nyår blir det vikthets (ett härligt nyhetsord) och varje sommar blir det vikthets och varje vår blir det vikthets och om hösten blir det kanske vikthets, men det minns jag inte så noga eftersom jag är så avslappnad om hösten att jag glömmer bort allt jag läser och ser. Jag älskar tanken att nytt år innebär ett nytt (= bättre) jag, och att man liksom kan börja om från början. Det kan man ju inte. Det går inte att detoxa kroppen med örter i pillerform eftersom toxiner inte är något som.. jag vet inte ens var man skall börja. Detoxa kroppen. Herregud. Möjligen med att dricka extra vatten, sluta röka och dricka ett par veckor och hej presto så är din kropp ungefär så frisk som den varit om du gjort detsamma men använt plåster under fötterna eller tagit tabletter, men hela tanken att kroppen behöver avgiftas är bisarr.

Vem är det egentligen som rubliken ”EMMA TAPPADE 65 KILO PÅ ETT ÅR!” är ämnade för? Vem är publiken som inte förstår att vägen till en sund kropp är en sund livsstil? Och som alla andra sagt tidigare – det är väl ingen annans business hur mycket du väger?

Nåja. Detta är ju inget som kommer att förändras inom min livstid, och sannerligen om jag inte börjar bli ganska tjatig med mitt pro-fett, anti-klyshsnack. Jag får avsluta med det här citatet från en av Lady Dahmers kommentatörer.

Skärmklipp

En författare om hälsa i alla storlekar som heter Linda Bacon! Vilken grej!

One thought on “Nyår

  1. oj vilken träffande kommentar hos LD. så många fettfobiker där ute, håller verkligen med om ensidigheten. tränande svenskar som hörs verkar så jävla korkade ibland. hellre mullig med brains än superfit och korkad, som jag brukar säga… och snart ska jag äta en till chokladpralin, trots att jag tränar rigorösa mängder nu för tiden. eftersom jag inte tränar för att bli smal, så kan jag äta det som är gott och träna det som är roligt. tipsa dina facebookkompisar om det nyårslöftet! (och gud, allt delande som sker på fejjan, jag tycker det är nästan jobbigare än när de höll på och delade statusuppdateringar om privata saker typ skilsmässor och var deras barn bajsar) Alltså jag känner ofta sånt förakt mot tränande människor. Vilket är underligt, men sant. Men hela liksom, ”det går bara man vill” och det ska kämpas så svetten lackar och allt det tycker jag ju om, men jag är fullt medveten om hinder som gör att man inte kan eller ens vill ta sig dit. Jag tror många lockas av den där bilden, av att få plåga kroppen som straff för att de tycker att deras kroppar är äckliga, och det är fan inte sunt. Men då får de stöd från träningssverige som tycker att de visar tåga. BLÄ. Och så den jävla detoxtrenden. Lev som en skit i elva månader och detoxa en, så lever du längre! Eller inte! nu går jag till köket och skriker ner i pralinlådan.

Kommentera

