Företag

Det finns ett företag som börjat annonsera ut sitt behov för nya arbetare på bussar och arbetsförmedlingens hemsida. Säkerligen också på andra ställen, men det är där jag sett det. Annonsen beskriver rollen i stil med ”Skönaste företaget söker nu tretton sköna lirare till bästa jobbet”, på deras hemsida står ‘Och som Comic Book Guy i The Simpsons skulle sagt: “Best. Perks. Ever.”’. Någon annanstans beskriver någon högt uppsatt människa företaget med en kommentar i stil med ”Vi tillhandaser geeks över hela världen med webbtjänster”. Och jag ryser.

Jag ser framför mig ett kontorlandskap i Mad Men-stil. ”Shit, kool and the gang, Lisa”, säger ni kanske. Nej, inte kool and the gang. Kan ni tänka er en arbetsplats där människor uppmuntras till att tala till varandra sådär?

”Oi, skön morgon, broder. Vad har vi på agendan idag, geek-man? Får man slänga på lite beatnik-jazz och dricka en Starbucks-kaffe?”

”Ey, goder morgon Lisa-Lee. Idag har vi skönaste dagen, bara soft jobb och perkaste uppgifterna. Sure balla bacon, lite beatnik-jazz hade killat dödsskönt i kistan, ta med en espresso de grande till mig, jag var uppe och drack Kir Royale tills klockan blev könsmogen, totally dixie fried. Har du sett min nya Urban Outfitters-tröja, den ser ut att vara en gammal ful tröja men den kostade sju hunda bagis.”

”Ah, soft! Heading for geeksville, my little friend. Nu blir det espresso all round, slå läger en minut så kommer Mad Dog Lisa med javan sörru.”

En människa som är sådär klämkäck och soft på jobbet är antingen en lögnare, en idiot – kanske det mest troliga alternativet – eller totalt hög. Jag må vara en glädjedödare, men ett kontorslandskap där alla citerar Simpsons och ser ut som en Macklemore & Ryan Lewis-video är helvetet i min hjärnbalk.

”Men sök inte jobbet då, Lisa”, tänker ni nu. Och nej, det skall jag inte göra, inte för att jag har ett sådant enormt problem med jobbannonsen och min mentala bild av arbetsplatsen (ett gäng väldoftande, skrattande unga människor som ibland spontandansar med varandra i korridorerna och sedan arbetar non-stop en vecka eftersom de brinner för sitt jobb) utan eftersom jag faktiskt inte kan göra något av det som de söker jobb till. Så var ju det avklarat ganska snabbt.

One thought on “Företag

  1. min erfarenhet är att såna där annonser döljer en massa skit under mattan. wishful thinking, när de egentligen sitter i en skitlokal och tyvärr inte kan ge dig skälig lön MEN DET ÄR JU SÅ KUL HÄR SÅ DET GÖR INGET! ryser.

Kommentera

