Får man tycka illa om Blondinbella?

Blondinbella är säkert en fantastisk person. Smart, lojal, rolig, luktar säkert jättegott och så vidare. Å andra sidan är hennes blogg kanske den mest självbelåtna smörja jag någonsin sett. Får man tycka illa om henne? Hon är ju så bra, en inspiration, jättesnäll, bla bla bla, bla.

Blondinbella är ju ett fenomen i stil med Jackie O, en (misstänkt självutnämd) inspiration. Ständigt leende, ständigt välklädd, går ibland och tvättar håret hos frisör bara för att, dricker champagne ute, tvekar inte att beställa in vin på restaurang och mumsar sig igenom utemiddagar flera gånger i veckan. Allt detta är saker jag själv säkerligen skulle göra om jag satt på en stor hög med pengar, och framförallt aldrig fått respekt för pengar så grundligt inbankad i mig av livets livrem att jag hellre dött än lagt fem mille på en lägenhet. Jag förstår verkligen inte vad som är så otroligt i att ha dyra, välskräddade kläder, glansigt glamouröst hår, en pojkvän som friar efter typ tre månader och en lägenhet för fem miljoner, jag förstår inte vad som är så fantastiskt i allt detta om man har råd med det. Det är ingen prestation att se fantastisk ut om man har en jävla stylist som precis gått över en med en ångvält och en ryggsäck med smink. Det är ingen romantisk lyx att ha en lägenhet för fem miljoner kronor om man har råd med det. En tjugoettåring som har råd att köpa en lägenhet för fem miljoner, en barndomskompis som friar med en bautasten till diamant… klart det är glassigt, ingen annan har ju råd med det. Skall det vara någon slags prestation?

Nu vet jag att Blondinbellas fans skulle säga att jag bara är avundsjuk, och det är sant. Jag är hemskt avundsjuk, inte på pengarna med på lättsamheten som pengarna spenderas. Jag är fem år äldre än Blondinbella, hon hade en mamma och pappa som bodde med enorma tillgångar och hade en mamma som kedjerökte och grät under köksfläkten, ensam med fem ungar och med en ex-man som drack och vägrade betala underhållsstöd. Kristallklart att vi aldrig kommer att sitta i samma situation.

Jag vill givetvis inte måla upp min barndom som vidrig, det är den inte och det är inte det som är poängen. Poängen är att min barndom, en normalt miserabel barndom, har format mig till en person som aldrig skulle ta som självklart att pappa och mamma har en lägenhet väntande till mig efter att jag slutat gymnasiet. Jag tar det inte ens som självklart att jag kommer att ha råd att köpa mat och blöjor alla dagar. Jag blir verkligen skitsur på hennes draman och inspirationer – hade min farsa varit miljonär hade jag kunnat öppna en inspirationstidning och ge ut två nummer, hade min morsa varit miljonär hade jag kunnat klä mig i röda powerkostymer och ha Dagens jävla Outfit. Visst hade jag kunnat tro på The Secret och att jag förtjänat alla pappas pengar som artonåring, eftersom universum belönade min positiva attityd och man måste ju faktiskt ha något att jämföra med för att veta hur ruttet ens liv är.


Jag blir så arg att jag lyssnar på mina gamla favoritslagdängare med Doktor Kosmos på youtube. Någon annan som läste att Blondinbella skall skriva en bok om hur man överlever med liten ekonomi? Jag äter linser flera dagar i veckan, gröt och hemmagjort äppelmos till frukost, hembakat bröd till middagen, försöker handla allt på Lidl och second hand, promenerar hellre än jag tar bussen eftersom jag inte ens har råd med busskort. Undrar just vilka råd hon har att ge mig. Det märker man ju att hon är skitduktig på att leva frugalt, det är ju därför hon har så mycket pengar.

PS. När jag googlade Blondinbella (man vill ju vara säker på att alla mina hemska anklagelser stämmer) hittade jag den här bloggen av äckliga Katrin. Läs, njut, låt blodet koka.

4 thoughts on “Får man tycka illa om Blondinbella?

    • Min favoritdel är när hon gör små cliffhangers. ”Egentligen skulle mitt liv vara som bäst då, jag menar nyförlovad och nytt boende men i samma veva inträffar min livskris som ska göra dom kommande 90 dagarna otroligt mörka…” Oooooooohhhh, måste läsa nästa del för att se om hon överlever!

      Eller, jag säger ”favoritdel”. Det jag menar är ”det enda jag skrattade åt och fick mig att skratta bort kväljningarna”. Blondinbella framför Oprah’s tidningshus, liksom. Blondinbella som listar sina älsklingsstäder. https://www.youtube.com/watch?v=B5lsDM3DyBs

    • ALLA tycker om Blondinbella. Hon är en förebild för oss alla, en entreprenör deluxe och dessutom så himla smart (om man jämför med andra kändisar som får vara med på nyheterna). Jag hör glädjerop om Blondinbella jätteofta.

Kommentera

