Jag vill vara med på TV

En sak som jag tänkt på länge är hur jag absolut inte har några ambitioner alls att bli känd. Jag ogillar nästan alltid kända personer och förstår inte charmen i att massor av människor vet vem man är och har en åsikt om en utan att kändisarna har en fair chans att ha en åsikt om alla andra tillbaka. Okej, det är ju det där med pengarna, men pengar är ju inte allt. Jag hade lugnt låtit mig nöja med att få in typ tio-tolv tusen efter skatt, då har man råd med både hyra, mat och gummistövlar, och vad mer behöver man egentligen?

Däremot hade jag gärna sett fler människor som jag på TV, alltså människor som jag med största säkerhet skulle avsky men som åtminstonde inte är med för att de är snygga. Som kvinna måste man ju antingen ha varit med på TV miljoner gånger tidigare, vara jättesnygg och ha ett Stomatol-leende som bländar med-presentatören eller vara ofattbart påläst. Som man behöver man bara vara rolig, folklig eller kunna svarva en trappa. Ibland undrar jag lite hur de bestämmer vilka som skall få vara med på TV. Säkert har de väldigt strikta regler, att man antingen skall vara attraktiv eller kunna ha Mugabe och Jedward i studion samtidigt och kunna föra en politisk debatt på bägges villkor utan att någon grälar och så att alla skrattar hela tiden. Eftersom jag har sådana fördomar mot vackra människor väljer jag att tro att man bara behöver vara antingen snygg eller smart, och eftersom jag är så hemskt cynisk tror jag inte att ens smarthet kommer att komma till sin rätt i vilket fall eftersom andra människor väljer vad man skall säga jämt.

Den sexigaste mannen jag vet på TV är Jeremy Paxman – jag har daddy issues som inte är av denna världen – och eftersom han är man är ungefär 80% av hans sexighet orelaterad till hans yttre. Om vi kunnat ha, säg, ett tjugotal kvinnliga Jeremy Paxman på TV, då hade världen banne mig varit ett bättre ställe för alla som hade haft tillgång till SVT Play. Okej, jag kanske borde valt ut någon kvinna som är fantastisk och säga ”Om vi kunnat ha ett tjugotal av henne på TV”, men nu kom jag bara på Jeremy, och så var det med det.

I brist på sådana får vi ha med sådana som jag på TV, alltså kvinnor som varken är speciellt attraktiva eller belästa, men som kan vara med som ett slags kvinnlig Ernst Kirchsteiger. Om man går in på hans hemsida har han massa ”härliga Ernst-citat”. Min favorit är “Var rädda om er, se till att ni släcker ljuset när ni lämnar rummet, då får ni en roligare helg”. Kloka ord från en av TV’s största män, och nog kan jag fläta ihop en buske om någon berättar hur man gör först.

Nåja. Drömma går ju alltid. Och visst finns det undantag, men inte så många att jag inte kan generalisera bort dem.

4 thoughts on “Jag vill vara med på TV

Kommentera

