Så himla roligt

Så. Ni får ursäkta mina hafsiga, oengagerade och sporadiska blogginlägg, jag har helt enkelt alldeles för roligt för att hinna blogga. Detta brukade betyda att jag drack alldeles för mycket alkohol (inte skrytsamt menat – festmetoden.se varnade om allvarliga biverkningar om jag inte växte upp snart) men inte nu. Nu innebär det att jag är alldeles för svensson och typ leker för mycket med min son eller pratar för mycket med min man. Och vet ni, det är alldeles okej. Jag kommer aldrig att vara lika festprissig som Sofia igen, eller lika smart som Åsiktsregistret eller lika mycket europeisk frisk fläkt i Amerika som Emmisen eller lika, tja… entusiastisk som Mymnos, men jag är den gladaste människan jag kan komma på just nu. Visst kan det vara för att jag är den enda som bor i mitt huvud och vars humör jag därför är medveten om, men jag kan allt föreställa mig andra. Looking in your direction, Tom Cruise, din skogstokiga, frånskilda, infertila, asexuella, floppande föredetting. Och om man googlar honom dyker den här bilden upp.

Okej, arbetslösheten minskar ju humörnivåerna litegrann. Man sitter på arbetsförmedlingen.se och tänker för sig själv. ”Miljösamordnare….”, tänker man. ”Undrar vad man gör som det. Bryr sig om miljön, kanske? Undrar om det är ett sådant där bullshitjobb som man kan ansöka till om man är bra på bullshit, att man typ skall stå och nicka och bry sig om saker och hålla föreläsningar. Det kan jag ju göra, jag hade massor med presentationer för Microsofts kvartalsutveckling. Kvalifikationer: Utbildning inom kemikalier/ekotoxikologiområdet ses som meriterande. Du har aktuell kunskap om miljöledning och om lagar och regler inom miljöområdet. Vi ser att du har erfarenhet från att arbeta i projekt. Har du därtill erfarenhet av certifieringsarbete och av utveckling av miljöledningssystem är det en fördel. Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet, gärna från verksamheter med anknytning till hälso- och sjukvård. är meriterande. Jooo, men jag har ju drivit massor med projekt, det har jag ju.”

Så söker man jobb och sitter sedan och föreställer sig hur cheferna viftar med ens ansökan i kafeterian under rasten och läser högt för varandra och skrattar. Jag har anställt folk, jag vet minsann hur det går till.

Kommentera

