Rasism hemma hos oss

Direkt innan vi flyttade hittade vi en enorm filmaffisch av THE KLANSMAN på loppis. Jag ville givetvis köpa den, men min man vägrade då den antagligen var fastsatt direkt i ramen och därför omöjlig att ta med i flytten (jäkla hafsarbete av irländska rammakare). Och ja, ni ser rätt – O.J. Simpson är med och spelar en arg färgad man som slåss mot Klanen i det fördolda. Och ja, ni anar rätt – både Richard Burton och Lee Marvin var fullfjädrade alkoholister vid det laget att filmen spelades in.

Den var ungefär 1 x 1,5 m

Jag vet att det är en slags barnslig kittlande motsträvig tanke, men jag hade verkligen velat ha den på väggen. Kanske till och med bredvid vår jättestora affisch ifrån GOODBYE UNCLE TOM, alternativt omslaget till LP-skivan som vi faktiskt också äger och om möjligt är ännu mer kränkande. Kanske till och med med en BOSS NIGGER-affisch (den mest politiskt inkorrekta filmtiteln jag kan minnas att jag hört) bredvid den. Men då hade vi ju aldrig kunnat ha några besökare någonsin någonsin, och när sonen hade börjat rita allt på dagis hade vi ju fått skämmas/fängelse.

  https://i0.wp.com/i.ytimg.com/vi/pnKuAc_rzyo/0.jpg

Kommentera

