Krig

Nu är det snart jul. Jag berättar det om ni, som jag, glömmer bort det och kommer ihåg det ett par dagar senare, och då har ju systemet redan stängt.

Mina svärföräldrar har skickat över en julklappspeng till sonen. Min man vill köpa ett plastvapen eller en liten men fungerande grävskopa (och gräva vad? smutstvätt? Vi bor ju i en lägenhet och har knappt plats att ha ett set med plockepinn i vardagsrummet, never mind en grävskopa, om än i miniatyr). Jag vill köpa second hand-kläder och sedan spara resten till kommande hyror, men tydligen får man bara vara vettig med sina egna pengar. Får man pengar av andra måste man spendera vartenda öre. Sådana är reglerna. Tydligen.

Jag har aldrig haft krigsleksaksdiskussionen med min man, men det blev fastslaget inne på Zetterlunds leksaksbutik att han är en fascist som vill blanda barn och k-pistar, och jag är en fascist som missunnar min son ett av livets stora glädjekällor. Vattenpistoler går väl an, men enorma falliska dödssymboler är inget jag vill ha i händerna på mitt barn. Vi har helt olika syn på hur vi hoppas att sonen skall bli. Jag önskar mig Martin från The Simpsons, min man önskar sig den charmerande odågan Dennis. Den första av många jular då våra skillnader kommer att bli mer och mer synliga tills vi till slut nakna står och blinkar mot varandra som i edens trädgård, och endast rutin och bekvämlighet hindrar oss från att slå ihjäl den andre. Jag skall ha Martin från The Simpsons, om jag så dör på kuppen. Det var så jag var hela min barndom, och är inte hela poängen med att skaffa ungar just det att man får återuppleva allting en gång till men på ett behagligt avstånd och med tillåtelse att bestämma själv vad man skall äta till middag?

4 thoughts on “Krig

    • Tack, men jag kommer inte att investera varken tid, pengar eller arbete i att studera det här ämnet innan jag bestämmer mig. Nu är det som det är, han är en fascist.

Kommentera

