Helt ologisk kvinnoförnedring *

Jag har en vän som lämnat sin man pga hans hemska beteende. Han dricker, han slår, han utsätter deras barn för fara när han är full – kastar med barnet, puttar min vän när hon håller barnet, sådana saker. Så lämnade hon honom, och då började terrorn. Eller, det gjorde den ju inte – den hade ju hållit på jättelänge – men distansterrorn började då.

Han kan ringa henne hundratals gånger per natt, skriva dussintals sms där han hotar att döda henne, kalla henne alla hemska namn under solen, skriva varningar om hur han kommer att kidnappa och skada deras barn, så bäst att hon alltid har någon hos sig så han inte kommer och dödar dem bägge två…. och allting gör han enligt sig själv för att hon skall ångra att hon lämnade honom. Det är ju så himla dumt. Om något drar hon ju en lättnadens suck varje gång hon tänker på att han inte bor hos henne längre, och en dag kommer han att dö av ålder, typ. Om han ville att hon skulle ångra sig hade han ju varit mycket smartare om han slutat dricka och gått i terapi, så kunde de kanske fortsatt sitt förhållande lite längre fram.

Jag har aldrig varit med om att en partner slagit mig, men jag har sett många förhållanden och haft sådana förhållanden i min familj. Jag trodde att jag förstod hur sådana förhållanden fungerar, men ju mer jag tänker på det desto mindre kan jag förstå förövaren. ”Förstå” som i att faktiskt förstå hur hen tänker, inte som i att jag sympatiserar med hens handlingar, det har jag aldrig gjort, men jag trodde att jag förstod varför det hände.

Det handlar om makt, tänkte jag. Det handlar om en situation som blir mer och mer vriden, en dag i taget, och så är det absurda helt normalt en dag. Nu förstår jag ingenting. Hur fan kan man vara så dum att man har ett kontaktförbud mot sin expartner, har förlorat vårdnaden om sitt barn, har fått varning efter varning av polis, advokat och åklagare och man fortfarande inte kan hindra sig från att skicka arga sms med mordhot? Det måste ju finnas någon typ av kick i att veta att man är farlig nog att skrämmas, och man måste ju ha en ordentlig offerkofta om man tror att ens stackars före detta sambo förtjänar allt som straff för sitt hemska beteende.

Jag förstår verkligen inte. Det är så ologiskt, hela grejen. Jag är inte den som är den, jag kan mycket väl tänka mig in i de flesta tankesätt och förstå dem även om jag håller med om dem, men detta går inte ihop.

* Jag är väl medveten att män också blir behandlade illa av både manliga och kvinnliga partners, rubriken är dock en referens till min vän som är kvinna.

7 thoughts on “Helt ologisk kvinnoförnedring *

    • Kvinnojouren var inte alls bra tydligen. Vad är det för land vi lever i där kungen får mer resurser än misshandlade kvinnor, frågar jag arg och antagligen inte helt korrekt men med en poäng i vilket fall.

      • näe vad tråkigt!! det är ju det enda skydd som finns, kvinnojourerna! men det är tydligen många som inte får hjälp pga resursbrist, har jag hört, och det är ju helt jävla galet, och kanske finns det en del som är engagerade på jourerna som inte har där att göra. :/ du har absolut en poäng.

    • Tanken var inte så mycket att kvinnor kan våldta och slå som att män kan slå och våldta. Jag tycker inte att det är PK-skit att inkludera bägge könen när man talar om misshandel i hemmet.

      • Nej men som du skriver så handlar det här om din kompis som var (surprise surprise) kvinna. Jag tror du vet om att det inte finns i närheten lika många män som lever i rädsla för att deras exfru ska dyka upp och mörda dem och deras gemensamma barn som det finns kvinnor i den sitsen. Men för någon orsak blir vissa män superprovocerade när man nämner detta, och därför kräver att man ska lägga till en sådan där asterisk. Som om nån skulle komma och gnälla och säga ”Men vargar dödar faktiskt människor också!” när man diskuterar problemet med att människor utrotar vargar i norden.

  1. Tja, jag vet inte…. jag tror inte att det finns så många heterokvinnor som slår sina heteromän, men däremot vet jag att det förekommer ganska ofta i lgbt-förhållanden, jag tror t.om. att det är vanligare än i heterosexuella förhållanden (men jag kan ha fel). Jag har absolut inget emot att spendera den tiden det tar att minnas att män också kan bli slagna av sina partners; däremot är jag mycket väl medveten om att män har större risk för att bli misshandlade eller våldtagna av andra män än av kvinnor.

Kommentera

