Underbara jul-Lisa + BLOGGUTMANING! Äntligen!

Idag har jag bakat 21 småbröd. Vi åt upp en med ost var medan jag funderade över allt annat jag kan göra. I år skall mina två äldsta bröder få hemkryddad snaps i julklapp. Jag gör en grym enbärssnaps och sitter på fyra liter oönskad vodka som jag fått i present, en bag-in-box som heter Boris Jelzin som jag fått av mamma och en jumboflaska Smirnoff som jag fått av min svägerska. Alla syskonbarn får måla-på-tshirt-kit och en tröja, och de är typ tjugo stycken så jag har kommit långt nu när deras presenter är fixade. Jag skall lägga in fem sorters sill, kanske bränninssill och dijonsenapssill med dragon eller rödbetssill med vinteräpplen. Min man får Cinema Sewer III-boken med en snuskig teckning av mig från författaren. Det är en gåva jag kan rekommendera till alla mina bloggläsare, det är mycket prisvärt och något som fortsätter att ge hela året om.

Så. Nu. Nu kan jag slappna av. Det får bli en bloggutmaning, kanske tre veckor sedan den sista. Jag har ingen skam i kroppen, så jag kallar den veckans bloggutmaning.

Veckans film är alltså…. FEMALE TROUBLE av John Waters!

Den här är dedikterad till Maggie May, som tydligen är lite av en John Waters-fan, åtminstone vad gäller den mer polerade filmen SERIAL MOM. Jag håller tummarna att du blir lika såld på fjantet som jag själv, Maggie!

Handlingen är så som följer: Dawn Davenport är en ung flicka som drömmer om att vara på fel sida av lagen. Det dåliga och fula attraherar med sin glamour och sin farliga spänning. Hon blir utslängd ur huset efter att hon förstört sina vita medelklassföräldrars jul i vad som kan vara min favoritscen i alla John Waters filmer. Efter att hon blir våldtagen (öh…. typ) av en lastbilschaufför (spelad av sig själv) föder hon ett oäkta barn och kastar sig helhjärtat ut i sitt livsverk – att bli den hemskaste människan i världen. Saker och ting eskalerar till oanade nivåer när Dawn stöter ihop med ett par som vill testa Jean Genes tes att brott = skönhet.

Många av skådespelarna känns igen ifrån tidigare (och senare!) John Watersfilmer – Mink Stole (givetvis), David Lochary och Mary Vivian Pearce har stora roller, och naturligtvis är Edith Massey med och visar lite hud. Och så har vi Divine i huvudrollen, och dessutom sjunger hon soundtracket. Världens vackraste kvinna fo’ sure.

4 thoughts on “Underbara jul-Lisa + BLOGGUTMANING! Äntligen!

Kommentera

