Filmlista! Allt ni antagligen alltid undrat men varit för blyga för att våga fråga (era små filurer, ni vet att jag inte kommer skratta om ni ställer frågor, jag gillar ju frågor, små sötnosar är ni).

vilken är den vackraste film du har sett?

Ojoj, svår fråga. Rent spontant vill jag säga LE SAMOURAI, men jag kommer säkerligen att ångra mig.

vilken är den perfekta dejtfilmen?

Den perfekta dejtfilmen är en film man tycker mycket om. Den andra dejtmedlemmens reaktion kan då avslöja mycket om huruvida man borde ta förhållandet vidare, iallafall om man tycker att liknande smak av film är ett viktig kriterium för ett lyckat förhållande, och det antar jag att alla gör. Annars får man väl ta något som man kan snacka om efteråt. Filmer som jag varit och sett i dejtingsammanhang inkluderar THE VILLAGE och MEET THE FOCKERS, och jag är inte tillsammans med någon av dem mera.

vilken/vilka är den läskigaste filmen du har sett?

Jag brukade vara extremt lättskrämd fram till kanske sju-åtta år sedan. Jag blev helt knäpp när jag såg den nya versionen av THE HOUSE ON HAUNTED HILL när jag var tretton. Nu blir jag nästan aldrig påverkad det allra minsta lilla av läskiga filmer, bilderna i min hjärna är värre.

vem/vilka är den bästa filmkaraktären? varför?

Jag tycker om Edie i PINK FLAMINGOS (varför? Har du sett filmen??), Hanzo the Razor i HANZO THE RAZOR-triologin (han slåss mot brott med sin skarpa hjärna och enorma manslem) och mamman i SIN IN THE SUBURBS (hihihi, hon är så härlig).

vilken film har du sett över 10 gånger?

Oj… förutom alla Disneyfilmer från min barndom måste jag nog nämna några härliga klassiker i stil med STARGATE och THE FIFTH ELEMENT.

vilken/vilka är den bästa filmen från din barndom?

STAND BY ME brukade jag älska.

säg tre läskiga/obehagliga filmkaraktärer?

Burt i WATER POWER

The Night Walker i SEX WISH

Hans Krutzer i DEATH WALKS AT MIDNIGHT

säg en feelgoodfilm?

BLACK CAT WHITE CAT var ju ypperligt feelgood.

vad e skillnaden mellan dumdledore och gandalf?

Gandalf är väl mer rustik och bor ute i skogen på en häst, och Dumbledore tycker om barn.

vilken film påminner mest om ditt liv?

FEMALE TROUBLE

3 favoriter från 90-talet?

Men jag vet inte…. Jag kan inte komma på några.

3 filmer som du gråter till?

Alla scener i alla filmer, typ. Jag gråter till allt. Idag grät jag när jag åt kyckling. Jag grät jättemycket efter att jag sett LILJA 4-EVER och jättemycket efter BROKEBACK MOUNTAIN. Och ANGEL GUTS.

vilken/vilka film gör att du skriker av skratt?

Oj, många många! BLOOD FREAK, JENNIE CHILD/WIFE, PIECES, DOLEMITE….. Många, många.

varför fortsätter sverige att göra ”thrillers” när vi verkligen SUGER på det?

Samma anledning som någon någonsin gör något mer än en gång; det lönar sig tydligen.

finaste svenska filmen?

SCENER UR ETT ÄKTENSKAP

säg 3 filmer som man kan se när man är olyckligt kär?

Man kan se alla filmer alltid. Hmmm, så JENNIE CHILD/WIFE kanske vore värt att plocka fram.

favoritthrillers?

Giallos! DON’T LOOK NOW är också mycket bra.

vilken filmgenre ser du helst? varför?

Giallos, just nu. De är så avslappnande i sin fullständiga underhållning. Man blir ofta besviken på handlingen och skådespeleriet och kanske lösningen och musiken och hur det är regisserat, men man blir oftast underhålld.

vad tycker du om jurassic park? (ettan)

Jag minns den knappt. Den var säkert bra.

säg en karaktär från en film som du identifierar dig med?

Donut från SWITCHBLADE SISTERS.

säg en film som förändrat ditt liv? och varför.

PINK FLAMINGOS. Det var den första filmen jag såg tillsammans med min man. Jag tyckte om den, och han blev så imponerad att han visade mig fler av sina älsklingsfilmer vilket fick mig att börja gilla exploitationfilm och ströva bort från hollywood ännu mer.

nämn 5 filmer som du tycker att alla borde se innan de dör?

ARMY OF SHADOWS

ONCE UPON A TIME IN THE WEST

THE GOOD, THE BAD AND THE UGLY

FEMALE PRISONER 701 – SCORPION

SUNSET BOULEVARD

vilken film skrämde dig mest som barn?

THE CABLE GUY

vilka är dina 5 favoritskådisar(manliga)

Just nu måste jag säga att jag tycker om filmer med:

Alain Delon

Ivan Rassimov

Weng Weng

Luciano Rossi

Christopher Lee

5 favorit (kvinnliga)

Just nu måste jag säga att jag tycker om filmer med:
Meiko Kaji
Christina Lindberg
Pam Grier
Sharon Mitchell
Soledad Miranda

3 regissörer?

Jean-Pierre Melville, Doris Wishman, John Waters

vilken film grät du senast till?

Oj, vilken var den sista filmen jag såg, LISA AND THE DEVIL av Mario Bava. Den grät jag säkert till.

vilken är den absolut äckligaste film du sett?

Många av de italienska kannibalfilmerna har ju riktiga djurslaktscener, det tycker jag inte om. CANNIBAL HOLOCAUST, CANNIBAL FEROX, EATEN ALIVE!…. Jag har ganska många filmer där människorna är äckliga också.

vilken film har bästa soundtracket?

Beror på. Blaxploitationfilmer har ju fantastiska soundtracks (SUPER FLY, någon?), men giallos har många guldkorn, och skräck med för den delen.

vilken genre hatar du mest?

Romantiska komedier.

3 sämsta skådisarna du vet?

Oj, kan inte tänka på någon speciell.

musikal – av eller på?

På! Det var inte länge sedan jag kollade in THE PHANTOM OF THE PARADISE, jag är fortfarande riktigt inspirerad.

vilken/vilka filmer skäms du över att inte ha sett?

DAWN OF THE DEAD. Många andra också, som jag inte kan komma på nu. Faktum är att jag inte sett så många filmer.

3 thoughts on “Filmlista! Allt ni antagligen alltid undrat men varit för blyga för att våga fråga (era små filurer, ni vet att jag inte kommer skratta om ni ställer frågor, jag gillar ju frågor, små sötnosar är ni).

Kommentera

