Pengar

Jag gav min man skraplotter på fars dag. Jag tycker om skraplotter, jag tycker om dem så mycket att jag inte köper dem så ofta eftersom jag är rädd att börja tycka om dem alldeles på tok för mycket och det är början till slutet.

I vilket fall talade vi om vad vi skulle gjort om vi vann en enorm summa pengar. Faktum är att vi nog inte gjort någonting alls, utom kanske att jag tagit det lite lugnare i jobbsökandet och att vi kanske skaffat någon som kunde komma några eftermiddagar i veckan och uppfostra barnet åt mig eftersom jag antagligen bara kommer att förstöra det. Chansen att jag förstör ungen mångdubblas ju dessutom om jag råkar ha pengar, eftersom föräldrar med pengar ofta har en slags Pimp my Ride-mentalitet på barnen. Åtminstone de som jag läst om, typ Jordan och alla föräldrarna till barnen på MTV-program.

https://i1.wp.com/wonkette.com/wp-content/uploads/2012/08/PimpMyRide.com_47360e2cf2557.jpg.pagespeed.ce_.GkwSNIc6-K.jpeg

Såhär hade mitt barn sett ut om jag haft pengar och han vore en bil.

Vi hade inte åkt på semester. Åka på semester med en årsgammal unge hade ju inte varit avslappnande eller speciellt roligt, och dessutom finns det kackerlackor överallt där det är varmt och mysigt.

Inte köpt ett hus. Aldrig hus! Jag är en lägenhetskatt, vad skall man med hus till när det bara blir så mycket utrymmen att städa och fylla med saker, nehej tack. Vi hade inte köpt en lägenhet, för varför skulle man göra det?

Inte köpt nya möbler. Vårt vardagsrum är införskaffat för 900 kr på Läkarmissionen, resten har vi fått av mamma eller efter folk som dött, vad skall man med nya saker till?

Kläder? Nej, tack. Usch, nej tack.

Kanske lite saker från Lush, men man kan ju inte köpa badskum för 100000 i månaden i 25 år.

Det är faktiskt svårt att tänka sig vad jag skulle ändrat om jag inte hade pengastressen över mig. Jag hade nog inte pluggat, eftersom jag inte vet vad jag vill bli sedan de lade ner yrkesutbildningen till begravningsentreprenör. Kanske hade jag börjat köpa Arvid Nordquistkaffe istället för Löfbergs Lila, men det är tveksamt om jag känt att det varit värt pengarna även om jag suttit på en förmögenhet. Kanske en kolonilott? En liten trädgård hade ju varit trevligt, och det verkar ju väldigt trevligt när min vän Ida skriver om det.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad vi längtar efter. Okej, det hade ju varit skönt att få ha säkerheten, att veta att hyran kommer att kunna bli betald oavsett vad som händer med jobbet, men saker och sådant är ju bara massa prylar som behöver städas och hållas efter.

2 thoughts on “Pengar

  1. Jag hade flyttat till en större lägenhet i ett bättre område, tvingat chefen att ge mig halvtid istället för heltid (eller börjat frilansa igen), skaffat en egen replokal/studio och lekt rockstjärna. Handlat dyrare mat hade jag också gjort (ekologiskt osv), sen vet jag inte. Orka prylar.

Kommentera

