Serial Mom

Det är alltid roligt att kolla på en John Watersfilm, och SERIAL MOM är ju aktuell nu i och med någon ny film som tydligen har i princip samma handling. Jag minns inte vad den nya filmen heter men det kommer väl så småningom.

https://i2.wp.com/24.media.tumblr.com/tumblr_l2svwmBHqz1qzq0v3o1_400.jpg

Chesty Morgan var så himla härlig.

SERIAL MOM var faktiskt oväntat underhållande. Givetvis blir John Waters lite mindre extrem ju längre tiden går och ju större budget han har att röra sig med, men den var fortfarande underbart underhållande och som vanligt med många små referenser till Waters egen filmsmak, t.ex. en scen där en skrattande tonåring har föräldrafritt och firar med en onaniorgie till DOUBLE AGENT 73 med Chesty Morgan.

Faktum är att jag nog tyckte bättre om SERIAL MOM än jag tyckte om t.ex. CRY BABY, en annan av Waters mer vanliga filmer. Det var synd att Divine skulle gå och dö, det hade ju varit en helt annan film med Divine i den, och det finns nog inte en enda film i världen som inte skulle må bra av att ha Divine i en av rollerna.

Jag tror att Waters ofta skrämmer bort ny publik eftersom han är så kitschig och fjantig – idén om den perfekta hemmafrun och mamman som skogstokig seriemördare är ju knappast speciellt originell, men det är ju medvetet. Waters är tokig i att driva i gamla spår och fjanta sig med saker som han vet kommer att göra folk upprörda, politiskt, estetiskt eller bara i sin roll av publik. Och det måste ha varit en fröjd för Waters att få rulla sig i rättegångar och mord som en gris i varmt bajs, han är ju själv en gammal mördargroupie som älskar att hänga på mordrättegångar, brevväxla med mördare och jubla över hemskheter i samhället. Han måste ju ha gnuggat händerna när tillfälle äntligen gavs att få filma allt det där han själv upplevt i åratal – folk som säljer souvinirer utanför domstolen, folk som klätt upp sig till tänderna för att synas i salen….
Vilket påminner mig om att säga åt alla att kolla på PINK FLAMINGOS.

2 thoughts on “Serial Mom

  1. Skojigt att du skriver om min inspirationskälla till årets halloweenutstyrsel. Serial Mom är en sådan där film jag tycker om, men inte riktigt kan förstå varför…. Kathleen Turner är underbar. Jag har sett ”Army of Shadows” nu, förresten! Jag hinner tyvärr inte skriva mer utförligt om den än jag gjort, även om jag skulle vilja det. Jag är verkligen så glad över att jag fick se den.

    http://maggieinred.blogspot.se/2012/11/veckans-bloggutmaning-army-of-shadows.html

Kommentera

