I vilken jag börjar ogilla mammagrupper

Jag skäms. Jag vill verkligen inte ogilla människor, men jag kan inte undgå att irritera mig.

När jag var liten brukade jag tro att alla visste vad de gjorde. Alla vuxna var smarta, alla lärare visste allt, alla mammor och pappor var oändliga källor ren kunskap. Jag kunde inte bärga mig att bli vuxen och vis. Nu sitter jag med en unge och är precis lika dum som tidigare, och stör mig på diskussionerna i min mammagrupp.

1, Tror på spöken, andar, auror, kristaller och homeopati. Och är anti-vaccin. Flera tillhör antroposofskaran eller är antroposof-wannabes, och jag vet inte vilka av er som minns vad som hände i Järna i somras men det var ju lite av en katastrof. Det finns inga belägg för att t.ex. poliovaccin skulle vara skadliga, men ett par gånger i månaden dyker en ny tjej upp med en youtubevideo där ”sanningen” om vaccin ”avslöjas”. Det är också svårt att ta folk på allvar när de sänder varandra healande energier och på allvar diskuterar spöken de sett.

Just nu handlar diskussionen om spådomar, folk börjar gå och spå sig och alla tycker att det är urhäftigt att spåkvinnan kunde se att de är spännande, intelligenta kvinnor som inte alltid har ork att vara perfekta men ändå alltid bryr sig om det som är viktigt i livet.

2, Ändlösa, ändlösa diskussioner om viktnedgång och allmän försköning – vilken diet fungerar bäst? jag har gått ner 2 kilo på en vecka, visst är jag duktig? här är en bild av min mage före och efter LCHF, visst är jag duktig? hur ofta tränar ni för att det skall ge resultat snabbt? jag hatar min mage, hatar mina lår, hatar min rumpa, hatar mitt hår, hatar mina bröst, hatar mina bristningar, hatar mig själv. Härom dagen visade någon bilden nedan. Jag tycker på allvar att det är nästintill obcent att gråta över en fullt frisk, sund kropp med en något slappare mage efter att man fött fram en unge. Det finns folk i mammagruppen som har cancer.

https://i2.wp.com/sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/531027_10151099219235069_1155355357_n.jpg

Åh, nej!

3, Fars dagspresenten i år var tydligen billig. De flesta jag talat med fnissade att de ”låtit” sina män ligga med dem som present. Jag ogillar.

På mitt gamla jobb fanns män som bara talade om den nya apple-produkten och fotboll, så det är inte som att jag speciellt ogillar kvinnors konversation för att jag i hemlighet är en mansgris (jag är ju tokig i tjejer!). Det är bara att vuxna oftast är mindre intressanta än barnen jag umgicks med för 22 år sedan. Och jag som såg fram emot det här i alla år. Och jag kan inte ens säga att jag är speciellt intressant själv, men sanningen att säga ser jag väldigt mycket fram emot de åren då sonen är stor nog att förstå vad jag talar om (och därmed bli imponerad över mitt enorma intellekt) men liten nog att inte ifrågasätta min kunskap och granska den i sömmarna. Jag kommer att vara gud. Fattar ni? Jag kommer att vara gud.

3 thoughts on “I vilken jag börjar ogilla mammagrupper

  1. Jag gillar att barnet på bilden har ett flin likt Damien (fast han log väl inte så mycket iofs), som om han gjort mamma fet på pin kiv.
    Jag har alltid sett ut som en mamma post-bebbe och jag har inga barn. Jag har så oerhört svårt för vuxna människor som hatar sina kroppar, får man erkänna det? När personer skriver just saker som att åååhhh mina jävla feta lår eller hatar min äckliga mage FÖRSVINN etc. etc. Det känns ju helt psykotiskt. Väx upp.

  2. Varför kan vi inte bara vara free to be you and me?

    Nej, jag fattar inte. Hata en kroppsdel som är fullt frisk och perfekt till det den är ämnad för, för att den inte är tillräckligt tajt, liksom. Men jag skall kanske ha mens, det är säkert därför jag är så känslig.

Kommentera

