Jag är så upprörd

Jag fick precis det här mejlutskicket från Hanna på Feministbiblioteket där hon kommenterar på det här vidriga inlägget. Det verkar vara en bloggstorm som heter duga, och rätt så. Nu har jag gjort min plikt och spridit skiten (med lite tur blir Katrin dödad anmäler tillräckligt med människor mobbingen som stötande), nu måste jag byta ämne. Annars blir jag för arg. Jag gråter lite av ilska fortfarande, fan och helvete och jävlaranamma vilket samhälle. Istället skall jag blogga om julen.

 

Förra året firade vi jul hos svärföräldrarna. Svärmor var så till sig att hon äntligen hade ett barnbarn att hon dels dekorerat hela huset med bilder av sonen, dels skrivit sonens namn på de juldekorationer som inte hade alternativet att ha bära fotografier. Personligen tycker jag att hon kunde valt några finare bilder (många av bilderna hade svärfar tagit, och han bryr sig inte om att de skall bli bra), men whatever floats her boat.

Den här julen blir den första julen jag ser fram emot som vuxen. Man kan anta att det är en hormonreaktion – allt som förändrats är sonens fel, direkt eller indirekt. Den här julen skall det vara iskallt, vi skall klä på oss i timmar innan vi kan gå ut. Jag och min mamma skall lägga in sill, jag skall dekorera sillburkarna själv, vi skall göra knäck och chokladkola, jag skall pynta vår lägenhet. Alla skall vara tillsammans. Min äldsta bror och hans flickvän har köpt hus och vi skall fira hemma hos dem, de har tusen barn och hela huset kommer vara fullt av ungar i olika storlekar, det kommer att bli en traditionell jul med tomte och julsånger och gran. Precis som jag alltid avskytt. Julen på irland var alltid sådär, de har ju inte ens julmat där utan äter samma kalkon som varje söndag fast med brysselkål till, inga jullekar och inga jultraditioner att hänga i granen.

En svensk jul. Jag kan inte bärga mig.

Kommentera

